Kommande kollektivavtalsrundan väckte diskussion på hamndagarna
Nästan hundra stuvare deltog i AKT:s hamndagar som gick av stapeln i Kemi-Torneå den 2-4 september. Sammanträdandet visade igen sin kraft.
Hamndagarna har traditionellt varit av stor betydelse för stuvarna. Det sammansvetsade gänget möts för ett veckoslut under helgen för att växla tankar, träffa kollegor och höra nyheter. Kemi-Torneå hamndagarna denna höst ansvarades av Röyttän Satamatyöläiset rf avdelning 165 samt av Kemin Ahtaajat rf avdelning 141.
Även i år samlades en rik mängd stuvare runtom Finland till hamndagarna. På fredagen stod på programmet gemensam middag och kvällsprogram i den angenäma Erä-Valakia Savotta i Kemi. Efter mötet på lördagen fick deltagarna bekanta sig med Ajos hamn i Kemi och Röyttä hamn i Torneå, där hamnarnas representanter presenterade funktionerna och berättade om framtidsutsikten.
Exceptionella läget syns i hamnarna
Oy Saimaa Terminals Ab:s huvudförtroendeman Jari Sivula, som anlände från Fredrikshamn, tackade evenemangets utbud.
– Här är på riktigt alla från AKT:s administration till fackavdelningarna på plats. Detta är ett bra tillfälle att höra var branschen rör sig för tillfället, säger Sivula.
Rysslands krig i Ukraina har enligt Sivula påverkat hamnarna i Kotka o Fredrikshamn någorlunda. När gods inte rör sig mera längs Saimenkanalen, har en del av det överförts till hamnarna.
– Som bolag går det bra för oss för tillfället. Det finns mycket jobb. Stora Ensos nya lager började verksamheten i Kotka hamn i början av augusti och i och med den har cellulosatrafiken ökat.
Den anordnande parten Kemin Ahtaajas ordförande Jari Kallio däremot berättade för kollegorna hur Stora Ensos Veitsiluoto-fabriks nedläggning synats på Ajos hamn i Kemi. Metsä Fibre äger nu 100 % av Kemi Shipping.
– Godstrafiken från Stora Enso upphörde helt i år, vilket påverkade förstås mycket. Vi hamnade genomgå yt-förhandlingar som slutfördes i god anda. Metsä Fibres nya fabrik som kör igång om ett år, kommer att öka godsmängden igen – på så sätt är framtidsutsikten bra, säger Kallio.
Jarmo Pekkarinen huvudförtroendeman för Outokumpu Shipping, som fungerar i Röyttä i Torneå, är mer pessimistisk. Outokumpu är Finlands största elförbrukare och den nuvarande energikrisen påverkar direkt i produktionen.
– I hamnens verksamhet har höjda elpriser inte ännu haft en påverkan. För tillfället påverkar europeiska sommarloven och underhållsstoppen verksamheten. Oroväckande är dock Outokumpus tal om att flytta produktionen till länder med billigare energi. Det återstår att se om det bara är prat eller om hotet blir verklighet, säger Pekkarinen.
Rostet bort från strejkmaskineriet
På lördagsförmiddagens möte tog AKT:s ordförande Ismo Kokko väntat ställning till de kommande kollektivavtalsförhandlingarna. Den exceptionella tiden kommer enligt Kokko att synas vid förhandlingsbordet.
– Det positiva är att kriget i Ukraina inte påverkat finska hamnarna så mycket som man var rädd för. Arbetsgivarna målar upp en lågkonjunktur, men så brukar det vara alltid före förhandlingarna. Sanningen är att Finland anpassat sig relativt snabbt, säger Kokko.
Enligt Kokko är de största bekymren i förhandlingarna inflationen och kopplandet av kommunsektorns särlösning till AKT:s avtal.
– Det är klart att effekten av inflationen måste kompenseras. När vi håller de egna linjerna räta, kommer vi att klara förhandlingarna bra. Man måste dock säga att vi knappast kommer i mål endast med diskussion.
Även publiken var redo att skrapa bort rostet ur strejkmaskineriet. Samtidigt betonades, att även om hamnen är ett bra vapen i förhandlingarna, bör det användas med omtanke.
Jarmo Pekkarinen betonade såsom Ismo Kokko att man går till förhandlingar från egna utgångspunkter.
– Arbetsgivarparten kommer troligtvis att lyfta upp kommunsektorns särlösning på bordet, men vi förhandlar i första hand för oss själva. Vi ger vårt förslag och ser vart det leder.
Hamndagarna avslutades på lördagen med middag som AKT bjöd på. Till följande hamndagars ort valdes Uleåborg.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.