Kampanjointi ampui jäsenmäärän nousuun Lahdessa
Lahden Autoalan Työntekijät sai kahdeksan kuukautta kestäneellä jäsenhankintakampanjallaan reilusti lisää jäseniä, ennen muuta nuoria aikuisia. Keinoina oli muun muassa mainontaa radiossa ja huoltoasemien piennäytöillä, herkkuämpäreitä ja toimintaa lapsiperheille.
Me halutaan haastaa kaikki muut ammattiosastot tekemään hyvä jäsenteko omille jäsenilleen, kertovat ammattiosasto 003:n puheenjohtaja Vesa Malinen, toimistotyöntekijä ja taloudenhoitaja Jonna Virtanen sekä vapaa-ajan jaostoa vetävä Jarmo Tuuri.
Kun Lahdessa alettiin suunnitella kampanjaa keväällä 2021, jäsenmäärä kutistui koko ajan. Uudenlaisiin, nuorempaan väkeen vetoaviin keinoihin tarttuminen ei kuitenkaan ollut henkisesti helppoa. Piti tunnustaa, että vaikka työehdot ovat tärkein jäsenetu, niihin keskittyminen ei nykyään enää riitä.
– Kyllähän me vanhat jäärät vähän oltiin epäileväisiä. Ajatuksena oli, että ei viihteen järjestäminen kuulu ammattiosastolle, myöntää puheenjohtaja Malinen.
– Oli tärkeää purkaa sitä mielikuvaa, että ay-toiminta on poliittista pönöttämistä ja hyvin vakavaa. Toiminta voi olla hauskaakin, sanoo Jonna Virtanen.
– Tällä tavalla me annetaan vastinetta jäsenmaksulle. Ihmiset kysyvät, mitä rahalla saa ja haluavat kokea, että saavat jotain takaisin, perustelee Tuuri.
Vuoto Loimaan kassaan tukittiin
Jos joku alun perin epäili kampanjan menestymistä, eipä epäile enää, sillä numerot ovat vastaansanomattomia. Lahden 003:n jäsenmäärä on vajaat 1400. Pienen laskuharjoituksen jälkeen tulokseksi saadaan, että kampanja nosti kokonaisjäsenmäärää noin 90 hengen verran.
– Viime vuoden kesäkuusta lähtien uusia jäseniä on liittynyt 177. Sillä tahdilla, jolla jäseniä liittyi aikaisemmin, olisi uusia tullut 80–90. Varsinkin radiokampanjoinnin aikana liityttiin paljon, selvittää Virtanen.
– Ennen koko ammattiosaston tulevaisuus näytti huolestuttavalta. Nyt on tullut myös toimikuntaan ja luottamustehtäviin uusia ihmisiä, sanoo Tuuri.
Oli tärkeä purkaa mielikuvaa, että ay-toiminta on vakavaa poliittista pönöttämistä.
Sen lisäksi että uusia jäseniä tulee enemmän, lähtijöitä on vähemmän. Merkille pantava muutos on ollut se, että kampanjan jälkeen lähes kaikki jäsenyyksien päättymiset ovat johtuneet joko luonnollisista syistä eli jäsenen kuolemasta tai siitä, että työikäinen jäsen hakeutuu uusiin töihin toiselle alalle.
– Virta yleiseen työttömyyskassaan on tyrehtynyt käytännössä täysin. Tämä on minusta ehkä se kaikkein isoin juttu, kertoo Malinen tyytyväisenä.
Lasten vanhemmat kiittelevät Naperokerhoa
Ensimmäisen tempauksen Lahden Autoalan Työntekijät järjesti kesäkuussa 2021: alueen työpaikoille jaettiin vissypulloja, joiden keltaisessa etiketissä oli osaston punainen logo. Kirkkaat värit kiinnittivät oletettavasti juojan huomiota ja loivat ”Mikäs tämä on?” -efektin.
Kunnon kampanjaan pitää tietysti kuulua myös ämpäreitä. Niitä jaettiin ammattiautoilijoille suunnatun radiokilpailun palkintoina, jokaiselle uudelle jäsenelle sekä uuden jäsenen hankkijalle.
– Niissä oli sipsejä, suolapähkinöitä, suihkusaippuaa, käsivoidetta… kaikenlaista käypää tavaraa. Ihmiset tykkäsivät. Me suomalaiset ollaan ämpärikansaa, päättelee Vesa Malinen.
Myös toimikuntaan ja luottamustehtäviin on nyt tullut uusia ihmisiä.
Erityisen suosituksi Jonna Virtasen mukaan osoittautui jäsenten alle 10-vuotiaille lapsille perustettu Naperokerho.
– Vanhemmat sanovat, että onpa mielettömän kivaa, kun tuo vaan lapset paikalle ja pääsee kerrankin itse helpolla. Ja onhan meillä myös ajatuksena, että kasvatetaan seuraavaa sukupolvea. Että jo lapsille tulisi positiivisia mielikuvia liitosta ja ammattiosastosta.
”Tämä maksaa itsensä takaisin”
Lapsiperheisiin panostaminen kannatti: uudet jäsenet ovat keskimäärin nuorta väkeä.
– 25–30-vuotiaita. Eli juuri se ryhmä löydettiin, joka meiltä on ollut hukassa.
Apuna matkan varrella oli mainostoimisto, joka auttoi esimerkiksi radiomainosten lauseiden hiomisessa. Hintaa kaikille jäsenhankinnan hyväksi tehdyille toimenpiteille kertyi yhteensä noin 17 000 euroa. Nollakolmosen talous kestää sen hyvin.
– Sitä paitsi tämä hanke maksaa itsensä jäsenmaksutuloina takaisin noin kolmessa vuodessa, laskee Jonna Virtanen.
Joka tapauksessa raha on sivuseikka, sillä kysymys on osaston tulevaisuuden turvaamisesta. Virtanen, Malinen ja Tuuri korostavat yhteisöllisyyden merkitystä.
– Tätä tehdään suurella sydämellä ja yhteistyöllä, tämä ei ole mikään yhden miehen tai naisen show. Iso kiitos kuuluu meidän jäsenille siitä, että he ovat olleet kampanjassa mukana ja antaneet palautetta matkan varrella.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 8/2022.