Joensuussa tehtiin yhteistyötä liittojen välillä
AKT:n ja Teollisuusliiton aktiivit kokoontuivat saman grillin äärelle. Länsilinjojen busseista ei yksikään lähtenyt linjalle.
Joensuussa AKT:n ja Teollisuusliiton väki veti lakkoperjantaina yhtä köyttä. Yhteisen grillin äärelle kokoontui kolmisenkymmentä ihmistä pitämään lakkovahtia, juttelemaan, paistamaan makkaraa ja hörppimään kahvia.
– Tuuli kyllä ja tuli lunta pirusti, mutta ei se mitään, sanoo Schenkerin Joensuun luottamusmies Jukka Turunen.
– Tuntuu, että ihmiset alkavat pikku hiljaa ymmärtää, mitä se tarkoittaa, jos hallituksen suunnitelmat menevät läpi. Terveellä lapsettomalla työssäkäyvällä ei ehkä ole isoa hätää, mutta muilla on, Turunen sanoo.
"Sairaana ajaminen on riski"
Joensuun Länsilinjojen luottamusmies Taina Keronen osallistui torstaina mielenilmaukseen Helsingissä, perjantaiaamuna hän oli lakkovahtina Länsilinjojen portilla.
– Lakko pitää, yksikään auto ei lähtenyt varikolta, hän sanoo.
Ennen kuin Keronen liittyi AKT:hen pari vuotta sitten, hän oli Superin jäsen. 1990-luvun puolivälissä hän oli lakossa kaksi viikkoa.
– Oli itsestään selvää, että lakossa ollaan, lakon pituus ei ratkaissut. Nykyään lakkoilu tuntuu olevan vierasta osalle työntekijöistä, Keronen harmittelee.
Hän uskoo kuitenkin, että valmiutta työtaisteluun on vielä, jos tarve vaatii. Hallituksen ajamista työelämän huononnuksista häntä mietityttää erityisesti luottamusmiehen aseman heikentäminen.
– Miten kouluttamaton tavallinen työntekijä voisi neuvotella asioista, joista tähän asti luottamusmies on neuvotellut? Työehtosopimus pitää tuntea ja osata, ja siihen tarvitaan koulutusta.
Kerosta mietityttää myös palkaton sairaslomapäivä.
– Kuljetusalalla sairaana töihin tuleva työntekijä on riski liikenteessä. Työvuoro voi kestää 11 tuntia, ja sen tekeminen sairaana vaarantaa muidenkin terveyden.