Isä ja poika Haapala edustavat porukalla
AKT:n edustajakokouksessa nähdään tällä kertaa isä ja poika, Kuopion Liikenne Oy:n linja-autonkuljettajat Seppo Haapala, 53 ja Atte Haapala, 27. Heillä on sama työpaikka, molemmilla siellä myös luottamustehtävä. Mutta kumpi onkaan edustajakokouksessa konkari?
Seppo ja Atte Haapala ovat molemmat ”linja-autohommissa” Koiviston Auton omistamassa Kuopion Liikenne Oy:ssä. Atte Haapala toimii työpaikan työsuojeluvaltuutettuna, isä-Seppo on luottamusmies.
– Kai se veri vetää, alalle. Sitä tykkää ajamisesta ja asiakaspalvelutyöstä, nuorempi Haapala tuumaa.
– Siisti sisätyö, sanoo isä. – Liikkuva toimisto, täydentää poika.
Atte Haapala on ollut alalla töissä 5,5 vuotta ja ennättänyt AKT:n edustajakokoukseenkin jo kerran, neljä vuotta sitten. Isä-Seppo muistelee olleensa silloin reissussa. Nytkin yksi hänen järjestämänsä ulkomaanmatka on edessä, ja mukaan lähtee työpaikalta parikymmentä kuljettajaa. Yrityksessä on niin hyvä työvuorolistan tekijä, että yhteinen reissu onnistuu.
Mutta nyt kokouksessa ovat sekä isä että poika.
– Oli mukava tulla edustajakokoukseen, Atte on ennenkin käynyt täällä, niin hän on vähän kuin Googlemapsina, tietää paikat, Seppo toteaa.
Kompromisseilla löytyy ratkaisuja
Atte vitsailee, että kun on kerran edustajakokouksessa käynyt, niin tietää että väittelyksi se menee. Haapalat ovat kuitenkin vakaasti sitä mieltä, ettei riitelemällä edetä, vaan kompromisseja pitää tehdä. Tavoitteena kokouksessa on, että saadaan Kuopion seudullekin alueellisia paikkoja ja pystytään vaikuttamaan. Hienoa olisi sekin, että Koiviston Auton työntekijälle saataisiin hallituspaikka tai että hallitukseen pääsisi joku nuori haastamaan vanhempia.
– Eikös sitä tekemällä saa sitä kokemusta, jos vanhemmat vain antavat tilaa. Oikeastaan niiden vanhempien pitäisi houkutella sinne nuoria, Atte Haapala sanoo. Häntä kiinnostaisi lähteä AKT:n palvelukseen jopa töihin. Eli savolaisittain sanoen: hän ei näkisi huonona, jos se olisi mahdollista.
Molemmat Haapalat ovat myös oman osastonsa 016 toimikunnassa. Osasto on tehnyt uuden avauksen neuvotella suoraan Kuopion kaupungin kanssa. Aikatauluihin halutaan vaikuttaa, sillä jos on liian kiire, tulee loppuun palamisia ja kuljettajat vaihtavat alaa. Neuvottelijana ei ole siis työnantaja, sillä tieto ja osaaminen on kuljettajilla. Eivät liikennepäällikkö tai toimitusjohtaja aja linjoja.
– Myö osastona neuvotellaan Kuopion kaupungin kanssa. Lupasivat kahta linjaa vähän muuttaa, että aikataulupaineisiin saadaan vähän helpotusta.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2022.