Iisalmen malli toimii: Ammattiosastolta taukotilat, kun kaupunki vetäytyi
Linja-autonkuljettajat menettivät Iisalmessa pitkäaikaisen Matkahuollon tarjoaman taukotilansa reilu vuosi sitten. Tilanne koettiin suorastaan kummalliseksi, kun kaupungin tarjoamaan jatkovuokraukseen ei saatu yhtään liikennöintiä paikkakunnalla harjoittavaa yritystä.
– Se olisi ollut viisikymppiä per liikennöintiyhtiö kuussa. Oli kai sitten liikaa, kuittaa iisalmelaisten tiedotussihteeri ja taloudenhoitaja Jari Rissanen.
Onneksi koettiin myös järjestäytyneen kuljettajakunnan ratkaisu: AKT:n osasto päätti tarjota taukotilan toimistollaan. Kolmen korttelin päässä linjuriasemalta tarjolla on paitsi vessa, myös paikka kahvitteluun, huilailuun ja jutusteluun kollegoiden kanssa.
Ongelman ydin oli Matkahuollon palveluiden lakkauttaminen paikkakunnalta. Matkahuolto oli vuosikymmenet maksanut kuljettajien taukotilan vuokran.
Iisalmen ammattiosasto 076:n puheenjohtaja Timo Kärkkäinen on tyytyväinen osaston päätöksestä mutta samalla vieläkin ihmeissään, miten päätökset toteutuivat niin vauhdikkaasti.
– Taukotila on tarpeeseen kaikille mutta erityisesti naiskuljettajille. Kun päivällä on odottelu- ja varallaoloaikaa, niin pitäisikö sitä sitten autossa köllötellä ja ootella, nelisenkymmentä vuotta kuorma-autopuolella työskennellyt Kärkkäinen huomauttaa.
Hän pitää kummallisena, että taukotiloja koskevat ’uutiset’ toistuvat eri paikkakunnilla, milloin Jyväskylässä milloin Oulussa.
– Viime talvena Oulu pääsi otsikoihin, kun Linnanmaalla vessaksi paljastui erään kuljettajan omatoiminen ratkaisu: iglumaisen lumivallin takana oli rulla vessapaperia ja lankku istumista varten.
Julkisuus on sittemmin korjannut tilannetta mm. Oulussa. Jyväskylässä ongelma on koskettanut niin lähiliikenteen kuin pitkän matkan linjojen kuljettajia. AKT:n työsuojelutoimitsija Pasi Ritokoski on mediassa kommentoinut ikuisuusongelman (vessatauko) ratkaisujen toteutuvan vaihtelevasti, vaikka työehtosopimuksessa onkin kirjaus vähintään neljän tunnin välein toteutuvasta vessatauosta.
Lisuketta jäsenmaksulle
Ammattiosaston tarjoama taukotila sijaitsee Karjalankadun ja Sotilaskadun kulmauksessa, kolmisen korttelia vanhalta linja-autoasemalta, missä 50 vuotta palvellut kuljettajien taukotila on nyt taksinkuljettajien käytössä.
Aiempien 12 linjurilaiturin tilalla on vain kaksi laituria, toinen etelään menijöille ja toinen pohjoiseen. Tauon ajaksi kuljettajat jättävät ajokkinsa linjurialueelle, jos tilaa on. Tuolloin voi kävellä tauolle ammattiosaston huoneistoon. Linja-autojen P-paikkaa ei pyynnöistä huolimatta ole osaston toimiston läheisyyteen saatu.
Osasto tarjoaa taukopaikaksi kokonaisen huoneen, johon on oma sisäänkäynti. Kalustukseen kuuluu runsas keittiövarustus. Usein paikalla ja kahvia keittelemässä on Eija Makkonen, vieremäläisen Y. Makkosen kuljettaja.
– Lisäkustannuksia ei taukojärjestelystä ole tullut, eivät edes sähkökulut ole kasvaneet, toteaa lähes 40 vuotta linja-autoa kuljettanut Rissanen, osaston taloudenhoitaja.
– Toimikunnassa linjattiin, että tämä on hyvä vastine jäsenmaksulle. Onhan se herättänyt mielenkiintoa liittoon kuulumattomissakin.
Rissasen mukaan ammattiosaston toimikunta pohtii edelleen, miten taukotilan käyttö saadaan sujuvammaksi ja kaikkien kannalta turvalliseksi. Avaimen sijoittaminen koodikoteloon on poissuljettu vaihtoehto eikä 24h-päivystystä voi vapaaehtoisvoimin järjestää.