Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

AKT:n viestintään uutta otetta omassa seminaarissa

Savonlinnassa AKT:n kesäpäivien yhteydessä pidettiin liiton oma viestintäseminaari. Viestinnässä olennaista on, että se tukee yhteisiä tavoitteita.

Teksti Hannele Siika-aho
Julkaistu

Viestintäseminaarissa puhuivat liiton oman väen ohella SDP:n eduskuntaryhmän viestintäpäällikkö Tiina Rytky sekä SAK:n johtaja Jyrki Konola. Keskustelussa nousi esiin, että AKT on jäsentensä summa. Liiton jäsenet ovat vahvasti, jopa tunnepitoisesti sitoutuneita liittoon, mikä on yksi liiton voimavaroista. Viestinnän kannalta on merkityksellistä, että liiton sisällä ja jäsenistössä käytävä keskustelu tukee liiton tavoitetta. Myös AKT:llä itsellään pitää olla selkeä näkemys omista tavoitteistaan ja miten liitto haluaa näkyä.

AKT määrittelee kuvaa suomalaisesta ay-liikkeestä. Jäsenviestintä on tärkeää mutta vain osa liiton viestinnän kokonaispaletista. Viestintä on yhtenäisyyden muodostamista, yhteishengen ja yhteisöllisyyden vahvistamista myös julkisen kuvan kautta.

Myös konkreettisia ohjeita saatiin.

– Viestin pituudella ja kanavalla on merkitystä. Viestin pitää olla hyvin paketoitu. Joskus yksittäinen twiitti toimii parhaiten, joskus taas tarvitaan blogia, kiteyttää Tiina Rytky.

Liitossa onkin aloitettu organisaation ja toiminnan kehittäminen. Tämä sisältää uutta myös viestinnän sisältöön ja tapoihin toteuttaa sitä. Somea otetaan käyttöön entistä enemmän. Tammikuussa julkaistun verkkolehden asemaa vahvistetaan. Osastoja tullaan aktivoimaan ja alueelliseen viestintään kiinnittämään huomiota.

– Pitäkää huolta vahvoista asioista, joita löytyy paljon, kuten erinomainen jäsenlehti, muistuttaa Tiina Rytky.

Tavoitteena isot kalat, isot saavutukset

Jyrki Konola muistutti yhteiskuntavaikuttamisen tärkeydestä. Oikean tiedon välittäminen niin päättäjille kuin jäsenille oikea-aikaisesti on merkityksellistä. Yhteiskuntavaikuttaminen on käytännössä kamppailua siitä, millaista lainsäädäntöä Suomessa tehdään.

– Paitsi työehtosopimukset, myös lainsäädäntö määrittelee työntekijän asemaa ja on sen vuoksi tärkeää olla vaikuttamassa siihen, toteaa Konola. Hän muistuttaa, että työnantajapuoli lobbaa joka tapauksessa omia tavoitteitaan myös tulevissa eduskuntavaaleissa läpi.

Tavoitteet voivat olla korkealla ja kaukana, mutta kannattaa asettaa selkeitä isoja päämääriä, joita kohti pyritään.

– Kalastetaan isoja kaloja, vaikkei niitä heti saisikaan, kuvaa Jyrki Konola. Kun usko omaan asiaan on olemassa ja tavoite kirkkaana mielessä, jonain päivänä sen voi saavuttaa.

Kaveria ei jätetä, ei sanoissa eikä teoissa

Valtakunnalliset työehtosopimukset ovat palkansaajan paras turva. AKT on johdonmukaisesti puolustanut paitsi omien jäsentensä etua työmarkkinoilla myös tukea tarvitsevia työntekijöitä muilla aloilla. Näin tehtiin esimerkiksi alkuvuodesta Teollisuusliiton ja Keitele Groupin työtaistelussa.

Toiminta heikomman puolesta, palkan­­saajan etujen ja parempien työmarkkinoiden puolesta on ykkösasia. Tänä päivänä tekojen lisäksi niistä pitää pystyä viestimään sekä jäsenille että julkisuuteen.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Jokainen jäsen on osa liiton viestiä

    Julkaistu: |
    Aihe: Viestintä
  • Nimitysuutinen: Sini Silvàn aloittaa AKT:n viestintäpäällikkönä lokakuun alusta alkaen

    Julkaistu: |
    Aihe: AKT