AKT kysyi kuljettajilta teiden kunnosta ja sai vastausvyöryn – Teiden kunto heikentää jo työturvallisuutta
AKT kyseli kesäkuussa kuorma- ja säiliöautonkuljettajilta missä kunnossa tiet ovat ja mihin suuntaan tilanne on viime vuosina kehittynyt. Runsaat 800 kuljettajaa vastasi kyselyyn viikossa, ja teiden kunto arvioitiin heikoksi. Kyselyn tulokset julkaistiin ensi kertaa heinäkuussa. Media kiinnostui ja tiedotteella saatiin yli 40 mediaosumaa eli juttua lehdissä, verkossa ja televisiossa.
Kyselyyn vastanneista 44 prosenttia piti teiden kuntoa erittäin huonona tai huonona. Hieman yli puolet vastanneista valitsi teiden kunnon vaihtoehdoksi ”paikoin hyvä paikoin huono”. Lähes yksimielisiä oltiin siitä, että tiestön kunto oli viimeisen viiden vuoden aikana mennyt selkeästi tai vähintään jonkin verran heikommaksi.
AKT julkaisi kyselyn tulokset heinäkuussa, ja media kiinnostui aiheesta. Myös MTV tarttui aiheeseen. MTV:n Huomenta Suomessa aiheesta keskustelivat AKT:n ja alan osaajien edustajana yhdistelmäajoneuvonkuljettaja ja työsuojeluvaltuutettu JP Saarela sekä SKAL:in toimitusjohtaja Anssi Kujala. AKT:n kuljettajien mielipide saatiin laajasti esiin, kun media uutisoi asian aina Radio Suomipopin uutisia myöten.
Kuljettajien kyselyssä antamat avoimet vastaukset kertovat vielä lisää tien kunnosta. Ongelmia löytyy joka lähtöön: on monttuja, kuoppia, paikkaa paikan päälle ja reunat pettävät. Teiden pohjat eivät kestä nykyisten autojen painoja. Mitä pienemmille teille mennään, sen huonompikuntoisia ne ovat. Kuljettajien kommentit ovat paljon puhuvia:
”Valtateiden ulkopuoliset osuudet ovat liian usein järkyttävän huonossa kunnossa, paikoin jopa vaarallisia.”
”Tietyt tieosuudet ovat todella huonossa kunnossa ja niitä ei ole vuosiin korjattu kunnolla. Vähän käyty vaan paikkaamassa isot/syvät reiät. Tie on kuin tilkkutäkki, paikkoja joka paikassa ja tie kallistaa joka suuntaan.”
– Hätäpaikkaukset eivät kestä, ne vaan hajoavat. Ihmiset kokevat ajamisen olevan paitsi rasittavaa myös vaarallista, sillä tiet ovat niin heikossa kunnossa, totesi JP Saarelakin MTV:llä.
Teiden kunto on jo niin heikko, että se heikentää työturvallisuutta. Tästäkin oltiin kyselyssä käytännössä yksimielisiä. Tien tarkkailu vie aikaa ja energiaa ja vaikuttaa jo työturvallisuuteenkin.
”Renkaita joutuu tarkkailemaan jatkuvasti. Ajolinjoja saa miettiä jatkuvasti ihan pääväylilläkin, kun väistelee teräväreunaisia kuoppia, joiden paikkaus kestää ikuisuuden.”
”Vihdintiellä Helsingissä on oivallinen esimerkki, Pitäjänmäen kohdalla, kun ajat Vihdin suuntaan rajoitusten mukaan, niin raskaalla ajoneuvolla lentää koko hytin sisältö kuljettajaa myöten kattoon.”
Syy teiden huonoon kuntoon on yksinkertainen: raha. Määrärahoja kunnostukseen ei tahdo löytyä.
”Kaikki tehdään nykyään hutaisten kiireellä ja halvalla. Sillä tavalla hyvää ei synny.”
Kuljettajien yhteinen viesti päättäjille onkin, että ”laittakaa prkl nyt viimeinkin ne tiet kuntoon.”