AKT hylkäsi riisutun sovintoehdotuksen, ahtausalan lakko jatkuu
AKT hylkäsi ahtausalalle tehdyn sovintoehdotuksen, joka oli tehty puhtaasti raharatkaisuna, ilman tekstikysymyksiä. Sovintoehdotuksen prosenttikorotukset jäivät edelleen jopa alle teollisuudessa saadun tason. Edelliseen sovintoehdotukseen verrattuna korotusehdotus oli minimaalinen. Autoliikenteen kolmen alan sovittelua jatkettiin myös tuloksetta.
AKT:n työehtosopimusten sovittelua jatkettiin ahtausalalla samoin kuin autoliikenteen kolmella alalla eli kuorma-auto-, säiliöauto- ja öljytuotealalla sekä terminaalitoiminta-alalla sunnuntaina myöhään iltaan. Tuloksia ei kuitenkaan syntynyt.
Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry saivat sovittelija Leo Suomaalta ennen iltakahdeksaa ahtausalan sovintoehdotuksen. AKT:n osalta sovintoehdotus hylättiin jälleen yksimielisesti. Ahtausalan lakko siis jatkuu toistaiseksi edelleen, kunnes sopimus syntyy.
- Sovittelijan ehdotuksessa ei prosenteissa päästy edes teknologiateollisuudessa jo aiemmin neuvotellulle tasolle. Lisäksi ehdotuksesta oli karsittu kaikki tekstikysymykset. AKT:n tavoite on saada sovinto silti aikaan mahdollisimman pian, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
- Lakoilla ei ole tarkoitus aiheuttaa ongelmia suomalaisten arkeen, vaikutukset on suunnattu työnantajaliittojen jäsenyrityksille, Kokko korostaa.
Suomaan tarjoama sovintoehdotus oli kaksivuotinen, mutta pelkkä raharatkaisu. Tekstikysymyksiä se ei sisältänyt lainkaan.
Sovintoehdotus käsiteltiin vielä illan aikana sekä AKT:n satamajaostossa että liiton hallituksessa. Esitys hylättiin molemmissa yksimielisesti. Ahtausalan neuvotteluissa saatiin takapakkia jo perjantaina, jolloin työnantajapuoli veti takaisin jo aiemmin hyväksyttyjä asioita.
Tavoite pitää reaalipalkkatasosta kiinni
AKT tavoittelee aloilleen neuvotteluratkaisuja, joilla reaalipalkka ei pienene, vaan ostovoima säilyy. Tavoite ei ole ylittää Saksan teollisuuden sopimustasoa, eikä viedä Suomen kilpailukykyä.
- Uudesta sovintoehdotuksesta oli pyyhitty pois kaikki tekstiratkaisut, mikäli sitä verrataan aiempaan sovintoesitykseen. Palkkatarjous kasvoi vain minimaalisesti. Siinä oli ehdotus lyhykäisyydessään.
Työnantajien linja on ollut jättää sopimuspöytien päätäntävalta koko työmarkkinakierroksella teknologiateollisuuden yrityksille, eikä muille liitoille tarjota mahdollisuutta neuvotella sen enempää palkoista kuin tekstikysymyksistä omissa ratkaisuissaan. Työehtojen laadullisessa kehittämisessä erityisesti autoliikenteen useilla aloilla on sopimatta useita tärkeitä kysymyksiä.
Lakot jatkuvat
AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat keskiviikkona 15.2. alkaneet lakot jatkuvat tiistaina 21.2. kello 24 saakka, ellei sovintoa tätä ennen saada. Terminaalitoiminta-alan lakon on määrä jatkua 22.2. aamuun kello 6.00. Ahtaajien lakko jatkuu toistaiseksi, kunnes sopimukset syntyvät.
Uusi lakkoaalto uhkaa alkaa 1.3.
AKT on antanut aiemmin tällä viikolla eli tiistaina 14.2. myös uusia lakkovaroituksia. Mikäli sopuun ei päätä seuraavat lakot alkavat kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta 1.3. klo 03.00 ja päättyvät 8.3. klo 03.00.
Linja-autohenkilökunnan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03.00 ja päättyy 10.3. klo 03.00. Öljytuotealan osalta lakko alkaa 1.3. klo 05.00 ja päättyy 8.3. klo 05.00. Terminaalitoimintaa koskeva lakko alkaa 1.3. klo 06.00 ja päättyy 8.3. klo 06.00.