Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Pääkirjoitus

Voi vain ihmetellä, miten paljon sitkeitä ja idearikkaita ihmisiä on tarvittu AKT:n 120 vuoden ay-toimintaan

Julkaistu

Sini Silvàn

päätoimittaja

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto viettää nyt 120-vuotisjuhlavuottaan.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto syntyi aikana, jolloin yhteiskunnallisessa tilanteessa oli hengähdystauko. Suomi oli vielä osa Venäjää ja takana oli ensimmäinen sortokausi. Ammattiyhdistysaktiivisuudelle tarjoutui tilaisuus. Työntekijät heräsivät pitämään yhtä ja pitämään puoliaan. Historiaa vapaasti tulkiten - suurvallan heikko hetki antoi ay-liikkeelle tilaa.

Aloite ammattiliiton perustamiseen lähti melko erilaisten yhteisöjen parista eri puolelta Suomea vuonna 1905. Tapio Bergholm kuvaa tätä teoksessaan Kovaa peliä kuljetusalalla (1988). Osastoista tehtiin aloitteita, lähetettiin kirjeitä ja vetoomuksia, julkaistiin lehti-ilmoituksia. Ammattiliittoa olivat perustamassa peräti 11 yhdistyksen ja ammattiosaston sekä kahden työväenyhdistyksen edustajat. Lisäksi kaksi ammattiosastoa ilmoitti sähkeellä haluavansa mukaan. Syntyi Suomen ensimmäinen kuljetustyöntekijöiden liitto. Ei ollut sosiaalista mediaa, ei sähköisiä uutiskirjeitä – mutta tieto kulki.

Aika oli otollinen hetken. Pian seurasi uusi sortokausi. Suomen itsenäistyminen, oikeistohallituksia ja sota-ajat. Silti aktiivinen ja idearikas ay-toiminta vakiintui osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

Yhteiskunnalliset asiat etenevät aaltoliikkeinä. Nyt Suomessa on oikeistohallitus, joka ottaa kaikupohjaa Yhdysvalloista. Trumpin toinen kausi tulee tuntumaan myös täällä. Suurvaltojen vaikutusta ei edelleenkään päästä karkuun.

Ammattiyhdistysliikkeellä ei juuri nyt tunnu olevan erityisen kultainen kausi. AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokon sanoin: ”aika on poikkeuksellisen ammattiyhdistysliikevastainen. Suomessa on ministeritason ihmisiä, jotka solvaavat ammattiliittoon järjestäytyneitä ihmisiä. Meillä ei ole sataan vuoteen ollut näin järjestäytyneiden työntekijöiden vastaista ilmapiiriä Suomessa.”

Tänä vuonna Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto täyttää 120 vuotta. AKT on näiden vuosien aikana saavuttanut äärettömän paljon: niin palkat, työajat, työturvallisuus, työhyvinvointi kuin koko yhteiskunnan turvaverkko on kehittynyt. AKT:lla on ollut vaikutusta omien jäsenten etuihin. Muiden ammattiliittojen rinnalla myös koko suomalaiseen yhteiskuntaan.

AKT:n toiminnassa on ollut ja on edelleen valtava määrä innostuneita ihmisiä, jotka haluavat vaikuttaa. AKT on kokoaan suurempi liitto. Kun AKT toimii, se nähdään. Liiton vahvuus on siinä, että sen jäsenet pitävät koko Suomen liikkeessä. Kuljettamista ei voi tehdä varastoon. Tämä vuosi on AKT:n 120. vuosi. Vuosi ei ole helppo, mutta helppoa ei ole pyydettykään.