Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Juristic Park

Kannattaako ihan kaikkea somettaa

Somessa ei voi puhua ihan mitä sattuu – työntekijän oikeudet ja vastuut.

Julkaistu

Työntekijällä on työsuhteensa aikana perustuslaissa turvattu sananvapaus, johon sisältyy oikeus ilmaista mielipiteitä kenenkään ennalta estämättä. Työntekijän sananvapautta kuitenkin rajoittavat työsopimuslaista seuraavat salassapitovelvollisuus ja lojaliteettivelvollisuus.

Sosiaalinen media on vahva työkalu niin yksityiselämässä kuin työelämässäkin. Työn ja yksityiselämän rajat voivat kuitenkin hämärtyä, mikäli julkaisuissa esiintyy viittauksia omaan työpaikkaan tai ammattirooliin. On tärkeää, että työntekijät ymmärtävät omat oikeutensa ja vastuunsa somessa sekä osaavat vetää selkeät rajat työminän ja henkilökohtaisen minän välille.

Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ja sen ilmaisuun, myös sosiaalisessa mediassa. Sananvapaus on perusoikeus, joka ulottuu myös työelämään. Työnantaja ei voi kieltää työntekijää käyttämästä somea tai julkaisemasta henkilökohtaisia näkemyksiään. On kuitenkin hyvä muistaa, että sananvapaus ei suojaa kaikkia lausuntoja, erityisesti jos ne rikkovat lakeja, kuten yksityisyydensuojaa tai kunnianloukkaussäännöksiä.

Harkitsemattomat julkaisut voivat johtaa ongelmiin paitsi työnantajalle myös itsellesi. Varmista, ettet jaa luottamuksellista tai arkaluonteista tietoa. Älä esimerkiksi julkaise asiakirjoja, kuvia työpaikan tiloista ilman lupaa tai keskusteluita asiakkaiden kanssa. Asiakkaiden tiedot ja yritysten kuljetusreitit eivät kuulu julkiseen keskusteluun.

Vaikka työnantaja ei voi rajoittaa sananvapauttasi kohtuuttomasti, työntekijällä on myös velvollisuuksia. Työntekijöillä on työnantajaa kohtaan lojaliteettivelvollisuus. Lojaliteettivelvollisuuden mukaan työntekijän pitää välttää kaikkea sellaista, mikä ei sovi hänen asemaansa ja mitä ei voisi kohtuudella odottaa työntekijältä.

Jos jokin asia tai epäkohta työpaikalla harmittaa, niin ennemmin kannattaa kertoa siitä kollegalle yksityisesti kuin tehdä julkinen Facebook-päivitys.

Joskus tulee kuitenkin hölmöiltyä ja neuvo somettamisen välttämisestä ei silloin auta. Vaikka somettamisella olisi työnantajan mainetta vahingoittava vaikutus ei se itsessään luo perusteita esimerkiksi irtisanomiselle, vaan tekoa on arvioitava kokonaisuudessaan.

Sosiaalinen media voi olla voimavara, kun sitä käytetään oikein. Työntekijällä on oikeus ilmaista mielipiteensä, mutta on tärkeää muistaa oman vapautensa lisäksi myös vastuunsa työnantajan luottamuksen säilyttämisessä. Työminän ja henkilökohtaisen minän välinen raja kannattaa piirtää huolellisesti. Muista, että somessa pienillä teoilla voi olla suuria seurauksia – niin hyvässä kuin pahassa.

Minkä yleismaailmallisen neuvon sitten antaisin? Älä kirjoita someen työnantajasta mitään mitä et sanoisi esihenkilöllesi kasvotusten. Ja kaikkea mitä sanotaan esihenkilölle ei kannata kirjoittaa someen.