AKT uudistaa ilmettään tänä vuonna
Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on aloittanut ulkoasun ja ilmeen uudistustyön. Urakkaa voisi verrata siihen, että on vahva ja jykevä kivenmurikka, ja ryhdytään wäinöaaltosmaisin eli kuvanveistäjän ottein veistämään siitä parhaat puolet esiin. Tai rönsyt pois. Niin että voima erottuu ja linja näkyy.
Työtä tehdään visuaalisen ilmeen ja koko brändin eteeen AKT:n toimistossa, mutta se on samalla koko liiton ja kaikkien jäsenten juttu. Kun työ on tehty valmiiksi, niin esimerkiksi jäsenille lähtevissä uutiskirjeissä ensi syksynä lukijat näkevät jotain uutta. Toivottavasti selkeää, helposti lähestyttävää, silti tuttua ja luotettavaa.
Ilmeen muutos tarkoittaa uusia kirjasimia ja graafisia ohjeita. Mutta myös linjanvetoa, miten AKT:n asioista puhutaan. Onko ääni jyrkkä tai annetaanko huumorintajulle mitään sijaa? Miten jämäkkä on AKT:n sanoma.
Muutos, tai veistotyö, on ympäröivälle yhteiskunnalle ja jäsenille näyttö siitä, että AKT:ssa mennään eteenpäin. Ammattiyhdistystyön ytimenä on silti ihan se sama: jäsenten edunvalvonta. Neuvotellaan työehtosopimuksia – mitä työtä on tehty alkuvuosi ja työ jatkuu yhä. Koulutetaan työpaikkojen luottamusmiehiä ja autetaan heitä auttamaan jäseniä. Ratkaistaan riitoja. Neuvotaan työsuhdeasioissa.
Nykyaikaiseen edunvalvontaan kuuluu myös se, että jäsenet voivat tunnistaa järjestön omakseen, ellei jopa olla siitä ylpeitä.
AKT tarvitsee mukaan uusia jäseniä, sekä nuoria että vanhoja. Ja erityisesti nuorten kannalta on tärkeä, että liitto on myös ulkoasultaan ajan tasalla.
Varmaa on kuitenkin myös se, että soraääniltä ei vältytä. Joku tykkää, joku ei.
Mitään pullantuoksuista AKT:ta ei tehdä. Liitossa on voimaa, jopa kokoaan enemmän, sen pitää näkyä. Jäseniä on monella alalla, he pitävät koko Suomen ja suomalaisten tavarat liikkeellä. Maanteillä jopa 80 prosenttia tavarasta kulkee kumipyörillä, kuljettajina ovat AKT:n jäsenet. Satamien kautta liikkuu yli 90 prosenttia Suomen viennistä meidän ahtaajiemme tekemän työn avulla. Tämä on vaikuttavaa, ja vakuuttavaa. Siitä pitää kertoa.
Myös jäsenille on annettu mahdollisuus vaikuttaa brändikehitystyöhön. Jäsenille lähti kysely, jonka tuloksia hyödynnetään tässä ulkoasutyössä. Hienoihin termeihin ei kannata kompastua tai hermostua. Luomme ilmettä AKT:lle, mutta pysymme omissa nahoissamme.
Kun työ saadaan syksyllä valmiiksi, myös kaikki AKT:n osastot ovat tervetulleita ottamaan käyttöön samaa värimaailmaa ja muokkaamaan oman osastonsa logosta yhteensopivaa. Pakko ei ole, sillä AKT:n osastot ovat itsenäisiä. Mutta meidän liittomme voimaa lisää, jos myös osastot ovat mukana.