AKT har haft och har fortfarande ett gediget antal aktiva personer som vill påverka
Bil- och transportarbetarförbundet firar nu sitt 120-jubileumsår.
Bil- och transportarbetarförbundet skapades på en tid då samhällsklimatet blev lugnare. Finland var fortfarande en del av Ryssland och de första förtryckningsåren låg bakom. Det skapades en möjlighet för facklig aktivitet. Arbetstagarna blev ana om att stå enade och hålla på sin sida. Historien fritt tolkat – stormaktens svaga läge gav utrymme för fackföreningsrörelsen.
Aktiviteten för att bilda en fackförening skapades hos olika grupper runt om olika delar av Finland 1905. Tapio Bergholm beskriver detta i sitt verk Kovaa peliä kuljetusalalla (1988). Fackavdelningarna gjorde motioner, skickade brev och initiativ, publicerade tidningsannonser. Representanter från till och med totalt 11 föreningar och avdelningar, samt från två arbetarföreningar var ute för att skapa ett förbund. Dessutom meddelade två fackavdelningar per telegram att de ville ansluta sig. Då föddes Finlands första transportarbetarförbund. Det fanns inga sociala medier, inga e-nyhetsbrev – men budskapet nådde fram.
Ett tag var tiden gynnsam. Snart kom en ny period av förtryckning. Finlands självständighet, högerregeringar och krigstiden. Ändå förblev den aktiva och idérika fackliga verksamheten en del av finländska samhället.
Samhälleliga agendor rör sig i vågor. Nu har Finland en högerregering som avspeglar USA. Trumps andra period kommer att påverka också här. Fortfarande kan stormakternas inflytande inte undgås.
Fackföreningsrörelsen verkar inte ha något särskilt guldläge just nu. Med AKT:s ordförandes Ismo Kokkos ord: ”tiden är nu exceptionellt fackföreningsfientlig. Finland har på ministernivå personer som förolämpar människor som anslutit sig till fackförbund. På hundra år har vi inte haft en atmosfär i Finland, som på liknande sätt går mot organiserade arbetstagare.”
I år fyller Bil- och transportarbetarförbundet 120 år. AKT har under dessa år fått avsevärt mycket till stånd: såsom löner, arbetstider, arbetarskydd, arbetsvälmående och samhällets socialskydd som helheter har utvecklats. AKT har haft inflytande i medlemmarnas förmåner. Tillsammans med de andra fackorganisationerna, också på hela finska samhället.
AKT har haft och har fortfarande ett gediget antal aktiva personer som vill påverka. AKT är inflytelserikare än dess storlek. Det märks då AKT tar initiativ. Förbundets styrka är att medlemmarna håller hela Finland i rörelse. Transport kan inte göras på lager. Detta år är AKT:s 120:e år. Detta är inte ett lätt år, men lätt hoppas man inte i stunden då svårighet står intill.
Översättning Kenneth Liukkonen