Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: AJO- JA LEPOAJAT

Raskaan liikenteen valvonta paljasti, että ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa on yhä haasteensa

Poliisi jatkoi raskaan liikenteen valvontaa tehoiskulla ympäri Suomea 11.–15. marraskuuta. Erityisesti tarkkailtiin ajo- ja lepoaikojen noudattamista, kuorman varmistamista, ajoneuvojen kuntoa sekä ylikuormia.

Teksti Hannele Siika-aho
Julkaistu

Valvontajakson aikana todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 106 sekä ajopiirturirikkomuksia 38 kappaletta. Kaikkiaan tarkastettiin 1485 autoa.

− Kaikki ajo- ja lepoaikarikkomukset, joista seuraamus määrättiin, ylittivät selvästi lainsäädännön asettamat rajat, toteaa poliisitarkastaja Kari Onninen.

Alueellisia eroja löytyi. Itä-Suomessa rikkeitä näytti tämän tarkastuksen perusteella olevan muita alueita enemmän, vaikka huomioidaan tarkastettujen ajoneuvojen määrä. Lisäksi selvästi enemmän rikkeitä löytyi kotimaisista kuljetuksista.

Poliisi ei ole puuttunut pieniin laiminlyönteihin. Vain, mikäli rikkeet ovat olleet merkittäviä, on tarkastettu auto määrätty tien päälle seisomaan.

– Esson baarin puheilla ei ole ­totuutta, minuutin rikkeestä ei tule sakkoa, vaan rikkeet ovat oikeita rikkeitä, Onninen sanoo.

Tehoiskuilla päästään jonkin verran kiinni puutteisiin, mutta huolta voi kantaa siitä, että kun liikennevalvonnan tehoiskuista tiedotetaan etukäteen, saattavat heikoimmin toimivat yritykset tai erityisen huonossa kunnossa olevat autot jäädä varikolle.

Poliisin toiveena on, että kuljetusyritykset suunnittelisivat aikataulunsa paremmin.

– Tiukka aikataulu jää helposti kuljettajan piikkiin, vaikka joskus tietysti on liikennehäiriöitäkin. Työnantajan pitäisi kuitenkin suunnitella aikataulut paremmin, ettei kuljettajan tarvitsi esimerkiksi uhmata liikenneturvallisuutta ajoreitillään.

AKT:n työsuojelutoimitsija Pasi Ritokoski tunnistaa ongelman.

– On valitettavasti lisääntyvä ongelma, että ajetaan huonossa kunnossa olevilla ajoneuvoilla. Kun kalusto heikkenee, ei kuljetuksia pystytä aikataulussa hoitamaan. Näitä yhteydenottoja tulee jäseniltä selvästi enemmän kuin aiemmin.

Yritysten pitäisi suunnitella kuljetusten aikataulutus vastaamaan todellisuutta, Pasi Ritokoski yhtyy poliisin näkemykseen.

AKT:ssä muun muassa kuorma-autoalasta vastaava sopimustoimitsija Vesa Lackman pitää huomiota herättävänä sitä, että rikkomuksia löytyi kymmenestä prosentista tarkastetuista kuljetuksista – huolimatta siitä, että tehovalvonnasta oli ilmoitettu etukäteen.

– Olisiko tilanne vielä huonompi, jos etukäteistietoa ei valvonnasta olisi, Lackman pohtii.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Lasipalatsin aukio: Tapahtumarikas funkiskeidas keskellä Helsinkiä

    Julkaistu: |
    Aihe: Kulttuurivinkki
  • Maahan viilletty raja – tositarinaan perustuva kirja ahtaajanaisten historiasta

    Julkaistu: |
    Aihe: Kirjallisuus
  • Ministeri puhuu vähentämisestä, vaikka korjausvelka vain kasvaa

    Julkaistu: |
    Aihe: TEIDEN KUNTO