Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Linja-autonkuljettaja Olavi Kärkkäinen toimi monissa tehtävissä, puheenjohtajanakin vuosituhannen vaihteen molemmin puolin. Tuula Rajasaloa tarvittiin sihteerinä ja taloudenhoitajana, kuten myös huoltamotyöntekijöiden valtakunnallisena vaikuttajana.
Aihe: Historia

Kesäkaupungin ärhäkkä ammattiosasto

Savonlinnan ja ympäristön automiehet ry vaati 1970-luvulla muun muassa liiton puheenjohtajan erottamista.

Teksti Eino Nykänen
Kuvat Työväen Arkisto ja Auto- ja Kuljetusala-lehti
Julkaistu

Autoalan väelle Savonlinna kesäpäiväkaupunkina tuli tutuksi jo vuonna 1960. Osaston puheenjohtaja Eino Valkokivi sai puheessaan hehkuttaa kuljetusalan yhtenäistymistä, kun satamaväki oli keväällä otettu liittoon. Samalla liiton nimeen nostettiin kuljetusala.

Nyt oli hyvä viedä eteenpäin ”vapaan työväenliikkeen sanomaa”.

Savonlinnan ja ympäristön automiehet ry perustettiin 5.4.1942. Maailmansodan rintama oli loitonnut kaupungista, mutta sotasairaala keskustassa muistutti ihmisiä kuolevaisuudesta.

Osasto vaihtoi liittoa 1948

Kuljetusalan sisäisen kamppailun ensimmäinen ottelu käytiin vuonna 1948. Savonlinnan ja ympäristön automiehet vaihtoi uuden Suomen Autoalan työntekijäliiton jäseneksi. Savonlinna oli yksi noin 40 irtautuneesta ammattiosastoista. Vanha liitto SKL oli ”ylipolitisoitunut” ja jäi kommunistien käsiin.

Ratkaisukokouksissa osastoa edusti Toivo Rakuuna, Itä-Savon Osuusliikkeen autonkuljettaja Enonkoskelta. Hänet valittiin uuden liiton valtuustoon. Rakuuna vaikutti myös Savonlinnan kunnallispolitiikassa.

Kuljetusalan ammattiosastojen toiminta oli vilkasta. Savonlinnassa vuosikokoukseen osallistui talvella 1972 yli 60 jäsentä, eli noin 11 prosenttia jäsenkunnasta. Myös vuonna 1963 perustetun ja viime vuosikymmenellä Savonlinnaan sulautuneen Rantasalmen osaston kokouksissa innostus ja järjestäytymisaalto näkyi.

Savonlinnalaisten suhde liittoon oli räväkkä. Osasto lähetti paheksumiskirjelmän liiton puheenjohtajan ja tiedotussihteerin toiminnasta, vaatien näiden erottamista. Pauli Karvisen vetämä yllätyslähetystö pyyhkäisi 70-luvun kiivaimmissa taistoissa Helsinkiin haukkumaan puheenjohtaja Martti Veirtoa erään sopimuskiistan ratkaisun alla.

− Mitä helvettiä Sie mänit yöllä panemaan nimes sopimukseen kysymättä liittotoimikunnan lupaa, lähetystö tivasi.

Osaston mielestä ”liitto on mänössä ihan hunningolle”. Savonlinnan osaston jäsenmäärä hipoi 800, kunnes laskutuskorjaamojen työntekijät pakkosiirrettiin Metalliliittoon.

Kyrönniemen urheilukenttä on vetänyt väkeä katsomoon ja suorituspaikoille heti ensimmäisistä Savonlinnassa vuonna 1960 järjestetyistä kesäjuhlista lähtien.

Urheilu veti myös rivijäseniä

Rantasalmen osasto pääsi työtaisteluista vähällä. Kun Risto Kuisman aikana AKT keskitti työtaistelut suurimpiin työnantajayrityksiin, edes lakkovahteja Rantasalmella ei tarvittu ohikulkijoiden takia. Savonlinnassa Uotilan ”Sinikat” seisoivat lakkojen aikana, elleivät esimiehet ajaneet. Samoin ”Ruposen ruskeat” liikkuivat vain päällikkövoimin.

Monien jäsenten aktiivisuus kohdistui lähinnä kesä- ja talvipäivien urheilurientoihin, ajotaitokisoihin tai naapuriosastojen pilkkikilpailuihin. Naisjäsenet hiihtivät viitosen kerran peräti kaksoisvoittoon samalla sekuntiluvulla, lentopalloturnauksissa menestystä tuli jo 1960-luvulla.

Savonlinnan omilla kesäpäivillä 1982 huoltoaseman kesäpoika Matti Valkonen juoksi 1500 metrin ajassa 3.50,0. Pari vuotta myöhemmin Valkonen vetäisi liiton uudeksi ennätykseksi nelisen sekuntia kovemman ajan.

Osaston vaiheista ovat historiikin tehneet AKT:n sihteeri Emppu Rautiainen ja Tuula Rajasalo.

Kesäpäiville ilmestyy – mikäli kirjapainojen paperinongelma ei pahene – uusi, osaston ja sen jäsenten arkea laajasti ja useista eri näkökulmista valottava kirja.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • SAK:n uusin historiankirja on isojen kysymysten äärellä

    Julkaistu: |
    Aihe: Kirjallisuus
  • Maahan viilletty raja – tositarinaan perustuva kirja ahtaajanaisten historiasta

    Julkaistu: |
    Aihe: Kirjallisuus
  • Valco-Sorsan valoisampi puoli

    Julkaistu: |
    Aihe: Kulttuurivinkki