Dieseltohtori vastaa
”Dieseltohtorille” tarkoitetut kysymykset, joihin on liitettävä mahdollisimman seikkaperäinen selostus moottorissa esiintyneistä erikoisuuksista tai vioista, on lähetettävä liiton toimistoon. Tiedusteluihin vastataan maksutta. – Auto- ja kuljetusala 6/1963
Kysymys no 1
Kaivurissani on polttonestesäiliössänikin ilmansuodatin. Olen hyvin harvoin tällaista nähnyt. Onko tämä meidän oloissamme lainkaan tarpeellinen? Jos pidätte sitä tarpeellisena, niin kuinka usein se pitää puhdistaa tai vaihtaa?
Pienurakoitsija A. L-nen
Vastaus
Kun käytätte – tai koneenne käyttää- säiliöstä vaikkapa 100 litraa polttonestettä, niin tilalle tulee yhtä paljon ilmaa, joka saattaa olla hyvinkin tomuista. Lämpötilakin aiheuttaa ilman siirtymistä aukosta sisään tai ulos. Jos suodatin menee tukkoon, syntyy säiliössä alipaine, joka saattaa estää polttonesteen pääsyn moottoriin.
Suodatin on parasta vaihtaa uuteen, kun se on likainen. Vaihtoväli riippuu työn pölyisyydestä.
Dieseltohtori
Kysymys no 2
Olen kuullut kerrottavan, että dieselmoottorin saa hyvin käyntiin, vaikka jonkin hehkutulpan hehkulanka olisikin katkennut ja vaikka muutkaan tulpat eivät toimisi tämän katkeamisen vuoksi. Voitteko neuvoa keinon?
O. R. Pieksämäki
Vastaus
Vioittuneen tulpan tilalle on tietenkin aina heti asetettava uusi, jos tämä vain on mahdollista. Tilapäisratkaisuna voi matkan varrelle jäänyt kuljettaja käyttää esim. seuraavaa keinoa: Kytkekää vioittunut hehkutulppa yksinkertaisesti sivuun virtapiiristä siten, että sisempi johdintanko siirretään ulomman johdintangon mutterin alle niin, että virta pääsee rikkinäisen läpi seuraaviin hehkutulppiin.
Ellei tätä käytetä vain ”hätäkeinona”, jonkin toisen tulpan hehkulanka yleensä sulaa poikki, koska muiden läpi kulkevan virran voimakkuus on näin menetellen melkoisesti kasvanut. Käynnistys on tietenkin myös aina epävarmempaa ja vaikeampaa, elleivät kaikki sylinterit ole siinä mukana. Niinhän ei ole, jos vain osa hehkutulpista toimii.
Dieseltohtori
Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2023.