Alv-ale ja polttoainekustannusten nousu lisäsivät oululaisten bussimatkustamista
Kevään aikana Oulun joukkoliikennebussit olivat välillä tupaten täynnä. Etenkin aamu- ja iltapäiväbussit olivat paikoin todella ruuhkaisia ja suuresta matkustajamäärästä aiheutui myös bussien myöhästelyä. Satunnainen onnikankäyttäjä saattoi helposti mutu-tuntumallakin todeta, että suoraan hintoihin siirretty arvonlisäveron alennus lisäsi oululaisten bussikyytejä.
– Mutu-tuntuma on ihan oikea. Olemme nyt noin kolme prosenttia plussalla parhaimpaan vuoteemme 2019 verrattuna, sanoo Oulun seudun liikenteen joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho.
Kymmenen prosentin hinnanalennuksen ansiosta oululaiset saivat tammi–huhtikuussa matkustaa kaupungin sisällä parhaimmillaan alle kahdella eurolla.
– Syynä matkustajamäärien kasvuun lienee myös kustannusten, erityisesti polttoaineen hinnan nousu. Lisäksi olemme panostaneet joukkoliikenteen markkinointiin ja viestintään, joten yleinen tietoisuus joukkoliikenteestä on lisääntynyt, sanoo Väliaho.
Myös OuBusin kuljettaja, pääluottamusmies Hannu Kelahaara on pistänyt merkille kasvaneen matkustajaliikenteen.
– Omassa työssäni on näkynyt erityisesti Kempeleeseen kulkevan linjan matkustajamäärien huomattava kasvu. Se on tietysti vaikuttanut työhön, kun aikataulut ovat tiukat jo ennestään. Olen ymmärtänyt, että syksyllä saadaan tähän hiukan helpotusta ja lisää autoja reitille.
Kelahaara näkee bussimatkustuksen suosion positiivisena, vaikka se aiheuttaakin painetta kuljettajan työhön.
– Isossa kuvassa kun katsoo, niin matkustajamäärien kasvusta on hyötyä kaikille. Syntyy työllistävä vaikutus ja saadaan Oulun joukkoliikenne pidettyä hyvällä tasolla.
Väliahon mukaan näyttää siltä, että kysyntä joukkoliikennettä kohtaan on tullut toistaiseksi jäädäkseen.
– Huomasimme, että kesätarjontamme, joka on noin 30 prosenttia talvitarjontaa suppeampi, ei riitä vastaamaan kysyntään. Tänä vuonna rikkoutunee ennätyksellinen 10 miljoonan matkustajan raja.