25 vuotta sitten 6/2022
Auto- ja kuljetusala 12/1997
Helsinkiläisille ahtaajille lämpöpuvut pakkasille
Työnantajat eivät aina miellä tapaturmista ja työperäisistä syistä johtuvista poissaloista ja sairastumisista johtuvista kustannuksista edes ominaistaloudellisina menetyksinään. Puhumattakaan, että työnantajat ajattelisivat näiden kustannusten valtaisaa kansantaloudellista merkitystä.
– Työkyvyn puutteiden vuoksi kansantalous kärsii vuosittain jopa 130 miljardin markan tappiot.
– Kun työperäisiksi voidaan arvioida 20 prosenttia kaikista työkykyyn vaikuttavista puutteista. Puutteelliset työolot aiheuttavat Suomen kansantaloudelle vuosittain 26 miljardin kustannukset. Näin tylyjä lukemia lateli liiton sihteeri Juhani Koivunen avatessaan ensimmäisen AKT:n järjestämän satama-alan työsuojeluvaltuuttujen ja työsuojelutarkastajien yhteisen päivän mittaisen seminaarin.
– Luonteva yhteistyö ehkä kaipaa kanssakäymistä muutoinkin kun vain työpaikalla havaittujen epäkohtien korjaamisen tiimoilta, Koivunen totesi.
---
Kuljetusalan liitot rakentavat yhteistyötä myös osastotasolla
Kuljetusalojen liittojen Tampereen ammattiosastojen edustajia kokoontui Veturimiesten liiton kesäpaikassa Pyysalossa. Mukana oli jäseniä AKT:stä, Veturimiesten liitosta, Postiliitosta ja Rautatieläisten liitosta. Kokoonkutsujana ja alustajana oli SAK:n Tampereen paikallisjärjestön puheenjohtaja Jouko Toivonen.
Jouko Toivonen valotti pilottiprojektin alkuvaiheita ja kertoi, että SAK:n Tampereen paikallisjärjestössä alettiin viime vuoden loppupuolella pohtia, mitä toimialayhteisö voisi paikallisesti olla. Teollisuus, yksityinen palveluala ja kuljetusala perustivat toimialoittain projektiryhmät ja määrittelevät omat tavoitteensa toimialoittain. Kuljetusalan ensisijaiseksi tavoitteeksi määriteltiin säännöllisen yhteistyön käynnistäminen vuoden 1998 aikana. Projektissa ollaan nyt tätä yhteistyötä käynnistämässä. On haettu yhteisiä näkökulmia ja toiminnan painopistealueita, samoin on haettu hyvin kevyitä järjestäytymismuotoa. Periaatteena on, että kaikki Tampereen kuljetusalan ammattiosastot olisivat mukana. Suunnitelma laitetaan myös osasto käsittelyyn.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.