Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Työturvallisuus

Työterveyslaitoksen tuoreet tutkimustulokset vahvistavat jo aiemmin AKT:n esille tuomia työolojen parannusehdotuksia

Ammattikuljettajan työ on turvallisuuskriittistä, ja hyvä vireystila on keskeistä turvallisuuden kannalta.

Julkaistu

Kuljettajien hyvää unta ja vireyttä voidaan edistää kehittämällä työvuorosuunnittelua ja huomioimalla siinä yksilöllisiä tekijöitä työpaikkojen ja työterveyshuollon yhteistyössä.

Työterveyslaitoksen Vireyttä vuorotyöhön -hankkeen mukaan ammattikuljettajilla voi olla tunnistamattomia uni- ja vireystilan oireita ja häiriöitä. Kuljettajien työajat altistavat uni- ja vireysongelmille, joten niiden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa työterveyshuollon yhteistyö liikennealan yritysten kanssa on olennaista. Jopa kahdella viidestä voi olla uneen ja vireyteen liittyviä haasteita.

Työhönsidonnaisuusajat ovat usein pitkiä ja työajat painottuivat aikaisiin aamuihin ja yöhön tukien aikaisempaa tutkimustietoa ammattikuljettajien työaikojen haasteellisuudesta unen ja vireyden kannalta.

Työturvallisuuden edistämisen lisäksi vuorotyöntekijöiden uni- ja vireysongelmien hoitaminen todennäköisesti myös ennaltaehkäisee kroonisia sairauksia.

- Ei ole yhdentekevää, miten työnantaja sijoittaa kuljettajien työvuorot ja tauot, puhumattakaan työhönsidonnaisuusajasta uni- ja vireystilan kannalta. Järkevästi annetut vapaapäivät ovat erittäin tärkeitä kuljettajan palautumisen kannalta, painottaa työsuojelutoimitsija Pasi Ritokoski.

Kuljettajat kokevat eniten väsymystilanteita aamu- ja yövuoroissa.