Työnantaja nostaa esiin palkkojen ääripäät
Satamissa ylityökielto on iso uutinen. Miksi? Eikö kukaan mieti, miksi toiminta satamissa, sairaanhoitoalalla, kuljetuksissa ja muuallakin on suunniteltu työnantajan puolelta ylitöiden varaan? Tässä muutamien ammattien lähtöpalkka/palkka täysillä kokemusvuosilla: ahtaaja 3 100/3 300, kuorma-autonkuljettaja 2 513/2 665, täysperäautonkuljettaja 2 652/2 814, linja-autonkuljettaja 2 584/2 752 euroa. Tiedot ovat julkisesti nähtävissä työehtosopimuksissa. Sairaanhoitajan keskimääräinen peruspalkka on 2 625 euroa.
Jokaisessa työtaistelussa työnantajapuoli tuo aina esiin paremmin ansaitsevan ääripään haittalisät ja ylityökorvaukset huomioiden. Kaikille ei ylitöitä tarjota – ja kaikki eivät halua tehdä. Miksi ylitöitä teetetään ja maksetaan, jos niistä takakäteen työnantajapuolelta ”kylillä huudellaan” ja työntekijöitä mustamaalataan? On totta, että koneet ovat tulleet osittain helpottamaan ahtaajien työtä. Silti työ tapahtuu helteissä, ja vesisateessa sekä hyytävässä pakkasessa taivasalla. Kun satamassa on –5 pakkasta ja navakka tuuli pohjanpuolelta mereltä päin, muun Lapin –25 astetta tyynessä tuntuu kesäkeliltä. Onko sitten niin, että pitkä koulutus on avain korkeampaan palkkaan? Miksi kirjastonhoitajat ja lastentarhaopettajat ovat palkkakuopassa?
Kun reilut 100 vuotta sitten työnantajat järjestäytyivät ja päättivät, ettei yksikään maksa palkkaa yli yhteisen sopimuksen, niin saadaan työvoimaa edullisesti. Tänä päivänä demokraattisessa yhteiskunnassa on AKT:llä oikeus neuvotella jäsenilleen palkoista, jotka riittävät perheen toimeentuloon – asiallisilla työehdoilla. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius kysyi aikoinaan oikeutetusti osapuolilta: ”Miksi aloitatte neuvottelut minun työhuoneessani? Teillä on ollut syksystä alkaen aikaa sopia nämä asiat keskenänne.” Niin myös nyt ahtausalan ja kumipyöräalan asioissa, joissa tes-päättymiset vuodenvaihteen jälkeen olivat tiedossa kaksi vuotta etukäteen. Neuvotteluhalua ei työnantajan puolelta löytynyt. Nyt neuvotellaan – pätkittäin – kohtuullisista perustuntipalkoista.
JARI MÄKITALO
AKT:n aluetoimitsija, entinen linja-autonkuljettaja, kirjaltaja ja merimies
Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.