Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Liikenne

Suomen vilkkain joukkoliikenneväylä Helsingin Hämeentiellä surkeassa kunnossa – HSL:n lupaukset lähinnä huvittavat

Kokenut työsuojeluvaltuutettu Hannes Pajunen toivoo HSL:ltä parempaa talvikunnossapito.

Teksti ja kuva Arto Jokela
Julkaistu

Savonlinjojen Vantaan varikon työsuojeluvaltuutettu, linja-autonkuljettaja Hannes Pajunen kuvaa kulunutta talvea HSL:n alueella linja-autoliikenteelle erittäin vaikeaksi. Vaikeaksi sen ovat tehneet runsaat lumisateet, liukkaus ja ennen kaikkea HSL-alueen katujen ja teiden surkea talvikunnossapito.

− Pysäkit ovat hoitamatta tai niihin on aurattu lunta eikä niihin pääse ajamaan, minkä takia kuljettajat joutuvat jättämään matkustajia ajoväylälle, sanoo Pajunen.

Pajusen mukaan isoja ongelmia on etenkin lastenvaunujen tai pyörätuolien kanssa liikkuvilla. Esimerkiksi lastenvaunuja matkustajat ovat joutuneet kiskomaan lumivallien yli.

- Pysäkeille syntyy myös useamman auton jonoja, kun autot eivät mahdu pysäkeille, hän sanoo.

Häämentie on kuin kynnöspelto.

Linja-autoliikennettä vaikeuttaa sekin, että osa joukkoliikennekaistoista on aurattu vain puoliksi. Pajusen mukaan pahinta on kuitenkin liukkaus. Sen seurauksena liikenteen riskit kasvavat.

– Liukkaus on sitä luokkaa, että vaikka itselläni on alalta pitkä kokemus, niin ajaminen näillä keleillä hirvittää.

Vaarallinen Hämeentie

Hämeentien joukkoliikenneväylä vilahtelee Hannes Pajusen puheissa usein. Se on Suomen vilkkain, tai ainakin yksin vilkkaimmista joukkoliikenneväylistä. Pajusen mukaan kunnossapidon perusteella ei voisi uskoa, että asia on näin.

− Häämentie on kuin kynnöspelto. Se on aurattu huonosti. Hiekkaa tai suolaa siellä ei käytetä ilmeisesti lainkaan.

Hakaniemestä kohti Sörnäistä mentäessä se on ylämäkeä, mihin auton jäävät herkästi kiinni. Se on lisäksi niin kapea, ettei ohitus- tai väistämismahdollisuutta ole. Tämä kasvattaa myös onnettomuusriskiä.

− Olin kyydissä, kun linja-auto ajoi toisen perään. Mentiin suunnilleen kävelyvauhtia, mutta liukkauden takia ei voinut mitään. Väistäminen Hämeentiellä ei ole sen kapeuden takia mahdollista. Se on todella vaarallinen myös jalankulkijoille, sanoo Pajunen.

Hänestä moni Hämeentien ongelma olisi ratkennut, jos siihen olisi muutostyön yhteydessä tehty lämmitys.

− Hämeentien muuttaminen joukkoliikenneväyläksi on periaatteessa kuitenkin onnistunut ratkaisu. Jos se vaan pidettäisiin kunnossa eikä siellä olisi henkilöautoliikennettä.

– Liukkaus on sitä luokkaa, että vaikka itselläni on alalta pitkä kokemus, niin ajaminen näillä keleillä hirvittää, sanoo Hannes Pajunen.