Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Työympäristö

Ruskeasuon varikkorakennus harjakorkeuteen

Teksti Mikko Nikula
Kuva Skanska
Julkaistu
Keväällä 2024 Ruskeasuon varikko tarjoaa työntekijöille uudistetut tilat. Varikon kannelle syntyy kolmen hehtaarin bussikansi.

Erikoisuutena Ruskeasuon varikolla on rakennuksen katolle tuleva, noin 29 000 neliömetrin eli lähes kolmen hehtaarin laajuinen bussikansi. Sen päälle mahtuu 220 kappaletta 14 metrin pituisia linja-autoja. Varikolle tulee myös kaksi linja-autojen vuorokausihuoltopaikkaa ja 28 korjauspaikkaa.

On vielä varhaista arvioida, miten uusi varikko tulee vaikuttamaan linja-autonkuljettajien päivittäiseen työhön, sanoo Helsingin Bussiliikenteellä kokoaikaisena työsuojeluvaltuutettuna työskentelevä Tom Nöjd.

– Moni työympäristön turvallisuuteen liittyvä asia on suunnitellussa jo otettu huomioon. Yksityiskohtia käsitellään projektijohdon kanssa yhteistoiminnassa.

Työntekijät odottavat ensi kevättä, jolloin päästään palaamaan tuttuihin mutta uudistettuihin tiloihin. Vanhat varikkotilatkin ovat sinänsä olleet toimivat.

– Ne ovat luoneet hyvät puitteet niin kuljettajille kun muullekin henkilöstölle tehdä työtä terveellisesti ja turvallisesti. Rakennus on kuitenkin jo aikaa nähnyt, ja nyt toiveissa olisi tilojen päivittäminen vastaamaan tämän päivän tarpeita ja visuaalista ilmettä, kertoo Nöjd.

Ruskeasuon varikon rakennustyöt käynnistyivät vuoden 2021 alussa. Kun varikko valmistuu, siitä tulee Koskelan varikon rinnalle toinen Helsingin raitiovaunuliikenteen päävarikko, joka palvelee etenkin Länsi-Helsingin raitiovaunuliikennettä ja koko pääkaupunkiseudun linja-autoliikennettä.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2023.