Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Turvallisuus

Riskit minimiin maanteiden tavarakuljetuksissa OiRA:n avulla

OiRA on maantieliikenteen riskienhallintaan tarkoitettu työkalu. Sen päivitetyssä versiossa on mukana uusia aloja ja kiinnitetty huomiota kuljettajan ajoterveyteen.

Julkaistu

Kuljetusala on tapaturmavaarallinen. Jotta vältetään turhat vahingot ja liikenneonnettomuudet, on tärkeää kehittää työturvallisuutta yhdessä kuljettajien kanssa.

– Kun käsitellään rahtia kuormaus- ja purkupaikoilla, istutaan pitkiä aikoja ja heti sen jälkeen siirrellään raskaita taakkoja, niin väkisinkin tulee eteen vaaranpaikkoja. Kuitenkin iso osa tapaturmista voidaan ehkäistä työturvallisuutta parantamalla, sanoo vanhempi asiantuntija Susanna Visuri Työterveyslaitoksesta.

Nyt päivitetty riskinarviointityökalu OiRA tarjoaa erityisesti pienyrityksille maksuttoman välineen, jolla henkilöstö voi osallistua helposti perehtyä ja osallistua työturvallisuuden kehittämiseen. Se antaa myös kirjallisen dokumentin siitä, että työnantajalta edellytetty riskinarviointi on tehty. Myös oppilaitokset voivat hyödyntää työkalua opettamisessa.

Entistä laajempi

Maanteiden tavaraliikenteen riskinarviointityökalu julkaistiin vuonna 2014 ja päivitettiin helmikuussa 2022. Suurin muutos on, että sisältöön on lisätty säiliöliikenne, lämpötilasäädellyt elintarvike-, lääke- ja laboratoriokuljetukset sekä raakapuukuljetus ja huomioitu näiden erityispiirteitä. Lisäksi mukana on vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva osuus.

Työkaluun on lisätty myös kuljettajan vireyteen liittyviä kysymyksiä ja muita ajoterveyteen liittyviä näkökulmia. Lisäksi kysymyksissä huomioidaan se, että lastaus- ja purkutyö tapahtuu pääosin muiden työnantajien tiloissa. Yhteisillä työpaikoilla on päätoimijan vastuulla huolehtia siitä, että työolosuhteet ovat kunnossa.


Työkalu päivitettiin yhteistyössä seuraavien tahojen kanssa: Huoltovarmuuskeskus, Autoliikenteen Työnantajaliitto (ALT ry), SKAL suoritealat ry, Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry, Rahtarit ry, Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT ry) ja Työturvallisuuskeskus.

Lisätietoa: OIRA – vuorovaikutteinen riskinarvioinnin verkkotyökalu | Työterveyslaitos (ttl.fi)