Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Satamat

Rautapelletin käsittely loppui kuin seinään – Ukrainan sota johti yt-neuvotteluihin Kokkolassa

Teksti Tua Onnela
Julkaistu

Helmikuun lopussa AKT:n verkkolehdessä kerrottiin, että satamaoperaattori Rauanheimolla menee Kokkolassa mukavasti: töitä riittää ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Jutusta ei ehtinyt kulua kuin hetki, kun tunnelmat kääntyivät täysin toisenlaisiksi.

Rauanheimo aloitti Kokkolassa viime viikolla yt-neuvottelut toiminnan sopeuttamisesta. Syynä on Venäjältä Suomen läpi maailmalle kulkevan rautapellettiliikenteen pysähtyminen Venäjän-vastaisten pakotteiden takia. Rautapelletti ei materiaalina ole pakotteiden piirissä, vaan kuljetusten lopettaminen liittyy henkilöpakotteisiin.

Määräys tuli nopeasti eikä siihen ollut satamassa osattu varautua.

– Laivan lastaus oli jo puolessavälissä, kun se loppui kuin seinään, kuvailee Rauanheimon toimitusjohtaja Tero Kosonen.

Kosonen ei kerro tarkemmin, kuinka paljon sopeutustarvetta yhtiön näkemyksen mukaan on. Hän sanoo kuitenkin, että rautapelletti on Kokkolassa merkittävä virta ja sen tyrehtyminen vaikuttaa tuntuvasti.

Myös pääluottamusmies Janne Mild sanoo, että jonkinlainen sopeuttaminen näyttää väistämättömältä. Työntekijäpuolen tavoitteena on kuitenkin, että tilanteesta selvittäisiin lomautuksilla.

– Me lähdemme siitä, että kenenkään ei tarvitsisi lähteä – ei vapaaehtoisesti eikä pakolla, Mild sanoo.

– Tunnelma täällä on ihan rauhallinen. Kysymyksiä leijuu ilmassa, mutta koetamme pitää ihmiset ajan tasalla ja rauhoitella, että mennään päivä kerrallaan.

Kaikki on mahdollista

Suomen muihin satamiin Ukrainan sodan vaikutukset eivät ole osuneet yhtä näkyvästi. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mitä on edessä. Satamissa käsitellään monia muitakin Venäjältä tulevia materiaaleja kuin rautapellettiä.

– Pelkona on tietysti, että seurauksia tulee enemmänkin. Vielä ei tiedetä esimerkiksi, miten sota vaikuttaa konttiliikenteeseen – miten kontteja saadaan ja miten ne liikkuvat. Myös puuntuonnin loppuminen Venäjältä vaikuttaa satamiin, sanoo AKT:n sopimussihteeri Juha Anttila.

Iso osa mahdollisista vaikutuksista on vielä täysin arvailun varassa. Anttila sanoo, että jos huono tuuri käy, satamista voi kadota rautapellettikuljetusten lisäksi paljon muitakin merkittäviä tulonlähteitä. Toisaalta jotkin muutokset voivat olla positiivisia.

– Tilannetta joudutaan nyt vain seuraamaan, Anttila sanoo.

Tero Kosonen kertoo, että Kokkolaan pyritään löytämään venäläisten virtojen tilalle uusia muista suunnista.

– Kun Suomen teollisuus joutuu nyt etsimään raaka-aineita muualta päin maailmaa, se voi tarjota satamillekin uusia mahdollisuuksia.