Mustemmat siivet
Finnairin matkustamohenkilökunta marssi tänään ulos vastalauseena yhtiön surkealle henkilöstöpolitiikalle sekä aikeille vähentää enintään 450 matkustamohenkilökunnan jäsentä, ja korvata heidät alihankkeistetulla työvoimalla ties millaisten vuokrapuljujen kautta. Vähemmän yllättävästi Finnair julisti kyseessä olevan laiton lakko jo tuntia ennen ulosmarssin alkua Ylen uutisen mukaan.
Mielenilmausten laittomuudesta työnantajat ovat toki olleet aina hanakoita valittamaan, mutta Finnairin kohdalla tekisi mieli muistuttaa vanhasta sananlaskusta padoista ja kattiloista – mikäli Finnairin siivet eivät tässä tapauksessa olisi paljon synkemmän mustat kuin millään ruoankypsennysastialla.
12 päivää (8.11.2022) sitten Helsingin hovioikeus (diaarinumero S 20/773) ratkaisi Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa jo olleen laittoman irtisanomisen kantajan eli työntekijän hyväksi Finnairia vastaan. Tämä keissi maksoi Finnairille vähintäänkin noin 60 000€ omina oikeudenkäyntikuluina, lähes toisen mokoman kantajalle ja Työllisyysrahastolle maksettuja korvauksia, ja kaupan päälle toistakymmentätuhatta kantajan oikeudenkäyntikuluja. Plus korot päälle.
Kesemmällä Työtuomioistuin (TT 2022:43) ratkaisi Finnairin yksipuolisesti lopettamien päivärahojen maksamisen työntekijöiden hyväksi tapauksessa, jossa Finnair toimi sekä verottajan ohjeen, että heitä sitovan työehtosopimuksen vastaisesti. Takautuvasti maksettavia päivärahojen kokonaissummasta ei ole virallista tietoa, mutta varovaisena sormiharjoituksena kukin voi miettiä, kuinka paljon reilu 2500 matkustamohenkilöstön jäsentä ja lentäjää päivärahoja normaalisti tienaisi sen vuoden aikana, jona Finnair omalla päätöksellään päivärahat jätti normaaliin tapaan maksamatta, jos keskimääräinen työntekijä olisi saanut parikin sataa euroa päivärahaa kuukaudessa. Takaisinmaksettavan määrä ei tällä, toki hypoteettisellä, mutta parhaiden tietojemme mukaan varsin oikeansuuntaisella laskukaavalla taitaisi pysähtyä vielä ihan viiteenkään miljoonaan. Ja tähänkin saa vielä laskea korot päälle.
Mutta mikäs ero näillä kahdella tapauksella on kirjoituksen alussa mainittuun Ylen uutiseen? No ainakin se, että Työtuomioistuin ei ainakaan vielä tätä kirjoittaessa ole ottanut kantaa ulosmarssiin millään tavalla. Selvästi Finnairilla on vahvaa kokemusasiantuntijuutta laittomuuksista, mutta nyt taisi tulla varaslähtö.
Lauri Tiainen
järjestäjätoimitsija