Miksi Keitele saarrettiin ja satamat pysähtyivät?
Saarrolla AKT tuki Teollisuusliittoa sen pyrkiessä tes-neuvotteluihin Keitele Groupin kanssa. Satamat pysähtyivät, koska saartoa yritettiin murtaa.
10. joulukuuta. Teollisuusliitto aloittaa Keitele Group Oy:n saarron, koska yhtiö ei suostu aloittamaan neuvotteluja työehtosopimuksesta.
16. joulukuuta. AKT:n hallitus päätti Teollisuusliiton tukipyynnön jälkeen aloittaa Keitele Group Oy:n saarron 21. joulukuuta.
21. joulukuuta. AKT:n saarto käynnistyi suunnitelmien mukaan klo 06.00 kaikissa Suomen satamissa. Ahtaajat eivät käsittele Keiteleen tavaraa.
22. joulukuuta. Helsingin käräjäoikeus määräsi Keitele Oy:n omaisuuden turvaamistoimena AKT:n lopettamaan yhtiön saarron miljoonan euron sakon uhalla. AKT ilmoitti pitävänsä saartotoimia laillisena ja ilmoitti vaativansa käräjäoikeuden päätöksen perumista.
23. joulukuuta. AKT valittaa päätöksestä. − Keitelettä vastaan kohdistettu työtaistelu on laillinen, perusteltu ja oikeutettu. Jos yhtiö haluaa ratkaista tämän tilanteen, sen on palattava neuvottelupöytään, totesi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko liiton mediatiedotteessa.
28. joulukuuta. AKT järjestää vuorokauden mielenilmauksen satamissa vastalauseena saarron murtoyritykselle Loviisassa Valkon satamassa. Mielenilmaus kesti vuorokauden ja sen aikana ahtaajat pidättäytyivät työstä. AKT:n satamien sopimussihteerin Juha Anttilan mukaan toimenpide onnistui hyvin.
31. tammikuuta. Helsingin käräjäoikeus peruutti AKT:lle määräämänsä uhkasakon. AKT ilmoitti jatkavansa saartoa ja patisti Keitele Groupia neuvotteluihin.
− Mikäli yhtiö haluaa ratkaista tämän tilanteen, sen on osallistuttava neuvottelupöytään. Työntekijöillä on Teollisuusliiton edustamana oikeus tavoitella neuvotteluratkaisua ja työehtosopimusta. Aloite on nyt Keitele Groupilla, totesi puheenjohtaja Kokko AKT:n tiedotteessa.
7. tammikuuta. AKT:n hallitus päätti lopettaa toistaiseksi Keitele Groupin saartotoimet, koska yhtiö oli suostunut neuvottelemaan Teollisuusliiton kanssa konsernikohtaisesta työehtosopimuksesta.
24. tammikuuta Teollisuusliitto ja Keitele Group allekirjoittivat työehtosopimuksen.
Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2022.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
-
Lakko on kollektiivinen toimenpide, jonka laajuuteen liittyvät kysymykset tulee esittää ammattiliitolle, ei työntekijöille
Julkaistu: -
Merimiesuutiset: Saksan hallitus on hyväksynyt yhden Hampurin satamaterminaalin osittaisen myynnin kiinalaiselle valtionyhtiölle Coscolle
Julkaistu: -
Merimiesuutiset: Hampurin sataman terminaalioperaattoria (HHLA) ei saa myydä Kiinan valtionyhtiö Coscolle
Julkaistu: -
Liittoon kuuluminen kannatti - ahtaajalle oikeudessa iso voitto
Julkaistu: -
Transitoliikenteen loppuminen näkyy satamayrityksissä
Julkaistu: