Merimiesuutiset: Hampurin sataman terminaalioperaattoria (HHLA) ei saa myydä Kiinan valtionyhtiö Coscolle
Miksi Hampurin sataman toimintoja pitää ylipäätään myydä Euroopan ulkopuolisille omistajille, kysytään Merimies-Unionin Merimiesuutisissa?
Saksalainen Tagesschau uutisoi 25.10.2022, että saksalaiset ministeriöt olisivat taipumassa siihen, että Kiinan valtion omistama jättivarustamo Cosco (China Ocean Shipping Company) voisi ottaa haltuunsa ”vain” 24,9 prosenttia Tollerortin terminaalin operaattorista, HHLA:sta, aiemmin suunnitellun 35 prosentin sijaan.
Miksi Hampurin sataman toimintoja pitää ylipäätään myydä Euroopan ulkopuolisille omistajille, kysytään Merimies-Unionin Merimiesuutisissa julkaistussa jutussa? Artikkelin mukaan jo aiemmissa Kiinan yrityskaupoissa on nähty, kuinka yritysten omistusosuudet − ja sen myötä oman inframme hallinta − valuvat pala palalta maailman tiukimmin kontrolloiduimmille yhteiskunnille.
Myös pääministeri Sanna Marin ilmaisi huolensa kiinalaisten omistuksen kasvamisesta Euroopassa: ”Ei voi olla niin, että myydään infrastruktuuria kiinalaisille ja rakennetaan riippuvuuksia, jotka sitten myöhemmin löydämme edestämme”, pääministeri toi esiin Helsingin Sanomissa 21.10.2022.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
-
Merimiesuutiset: Saksan hallitus on hyväksynyt yhden Hampurin satamaterminaalin osittaisen myynnin kiinalaiselle valtionyhtiölle Coscolle
Julkaistu: -
Liittoon kuuluminen kannatti - ahtaajalle oikeudessa iso voitto
Julkaistu: -
Transitoliikenteen loppuminen näkyy satamayrityksissä
Julkaistu: -
Rautapelletin käsittely loppui kuin seinään – Ukrainan sota johti yt-neuvotteluihin Kokkolassa
Julkaistu: -
”Vähän nahkapäätös” – Kokkolan satamassa ihmeteltiin työnantajien jähmeyttä sopimusneuvotteluissa
Julkaistu: