Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Satamat

Merimiesuutiset: Hampurin sataman terminaalioperaattoria (HHLA) ei saa myydä Kiinan valtionyhtiö Coscolle

Miksi Hampurin sataman toimintoja pitää ylipäätään myydä Euroopan ulkopuolisille omistajille, kysytään Merimies-Unionin Merimiesuutisissa?

Julkaistu

Saksalainen Tagesschau uutisoi 25.10.2022, että saksalaiset ministeriöt olisivat taipumassa siihen, että Kiinan valtion omistama jättivarustamo Cosco (China Ocean Shipping Company) voisi ottaa haltuunsa ”vain” 24,9 prosenttia Tollerortin terminaalin operaattorista, HHLA:sta, aiemmin suunnitellun 35 prosentin sijaan.

Miksi Hampurin sataman toimintoja pitää ylipäätään myydä Euroopan ulkopuolisille omistajille, kysytään Merimies-Unionin Merimiesuutisissa julkaistussa jutussa? Artikkelin mukaan jo aiemmissa Kiinan yrityskaupoissa on nähty, kuinka yritysten omistusosuudet − ja sen myötä oman inframme hallinta − valuvat pala palalta maailman tiukimmin kontrolloiduimmille yhteiskunnille.

Myös pääministeri Sanna Marin ilmaisi huolensa kiinalaisten omistuksen kasvamisesta Euroopassa: ”Ei voi olla niin, että myydään infrastruktuuria kiinalaisille ja rakennetaan riippuvuuksia, jotka sitten myöhemmin löydämme edestämme”, pääministeri toi esiin Helsingin Sanomissa 21.10.2022.

Lue koko Merimiesuutisten juttu täältä.