Liikennepolttoaineet saatava mukaan ilmastopakettiin
Komission ehdotus ilmasto- ja energiapaketiksi (Fit for 55) vaatii Suomelta tarkkavaisuutta liikennepolttoaineiden osalta.
Euroopan komissio – Euroopan unionin toimeenpaneva elin –on esittänyt, että EU:n pitäisi leikata hiilipäästöjään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. EU:n hiilineutraaliuden pitäisi koittaa vuonna 2050 ilmasto- ja energiapaketin Fit for 55 mukaan.
Komissio antoi Fit for 55:n heinäkuussa 2021. Paketin vaatimien lakiehdotuksien käsittelyn odotetaan kestävän Euroopan parlamentissa (joka valvoo komissiota), ja EU:n ministerineuvostossa (EU-valtioiden päämiesten yhteiselin) noin kaksi vuotta.
Onko ”Fit for 55” taas yksi outo lyhenne, josta tavallisen autoilijan tai suomalaisen yleensä ei pidä olla huolissaan, Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri?
– Fit for 55:stä ei pidä olla sinänsä huolissaan, se on EU:lta tärkeä askel ilmastonmuutoksen hillinnässä. Tavoitteemme on olla hiilineutraali jo vuonna 2035. EU:n oma tavoite on vuodessa 2050, ja Fit for 55 -paketti tukee kaupallisia toimiamme. Irrallaan toimiminen olisi vaikeampaa ja kalliimpaa.
– Mutta se, kuinka paketti toteutetaan, vaikuttaa varmasti suomalaisiin, sanoo Kumpula-Natri.
Hänen mukaansa komission esitykseen ottavat kaikki EU-maat kantaa omia lähtökohtiaan puolustaen. Pitkien etäisyyksien maana Suomi nostaa keskiöön liikennepolttoaineet ja talvimerenkulun.
– Jos liikennepolttoaineet jäävät päästökaupan laajentamisen ulkopuolelle, niiden aiheuttama ilmastorasitus täytyy hoitaa jotenkin. Silloin rasitus voi määräytyä maiden varallisuuden mukaan.
– Bruttokansantuotteen mukaan maksutaakkaa jaettaessa Suomi joutuisi maksajaksi, joten meidän tulee seurata tarkoin kokonaisuutta, Kumpula-Natri toteaa.
Suomi on hänen mukaansa hoitanut nyt jo uusiutuvien liikennepolttoaineiden – dieselin, etanolin ja biokaasun – osuuden yli EU-vaatimusten. EU:n vaatimus on, että liikennepolttoaineista 17 prosenttia on uusiutuvia, kun Suomella prosenttiluku on nyt jo 20.
– Eli Suomen kannattaa ajaa jopa lisäystä liikenteen uusiutuvien polttoaineiden määrään, jotta vähemmän tehneet eivät pääse luistamaan yhteisestä vastuusta, sanoo Miapetra Kumpula-Natri.
Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2022.