Kuljetusalan ammattiliitot valmistautuvat kylmään talveen
Kuljetusalan ammattiliittojen puheenjohtajat kokoontuivat käsittelemään ajankohtaista työmarkkinatilannetta maalla, merellä ja ilmassa.
Kuljetusala on toipunut koronasta aiheutuneesta romahduksesta. Yritysten matkustajamäärät sekä liikevaihdot ovat osin ylittäneet koronaa edeltävän tason. Alalla on monin paikoin työvoimapulaa, kun kysyntä kasvaa ja toisaalta alan houkuttelevuus heikkenee.
Venäjän ylilentokielto on hidastanut lentoliikenteen elpymistä erityisesti Suomessa, samalla kun muu Eurooppa on palannut lähes pandemiaa edeltävälle tasolle. Ilmailualalla toimivat yritykset hakevat koronan jälkeen liiketoiminnan voittojen parantamista pyrkimällä leikkaamaan työehtoja. Toistuvilla säästökierroksilla yritykset pyrkivät siirtämään liiketoimintariskiä työntekijöille.
Tes-neuvotteluissa tarve liittojen yhteistyölle
Kuljetusalalla toimivat ammattiliitot AKT, RAU, IAU, JHL raideammattilaiset ja FAPA ovat aloittamassa työehtosopimusneuvotteluja. Inflaatio syö palkansaajien ostovoimaa ja palkankorotukset tulevat tarpeeseen.
Työnantajapuolella palkansaajien ostovoiman heikentymistä ei nähdä perusteena palkankorotuksille. Tämä korostaa tarvetta liittojen keskinäiselle yhteistyölle.
- Työnantajien tulee siirtää inflaatiopaineet palveluiden ja tuotteiden hintoihin eikä käyttää inflaatiota perusteena työehtojen heikentämiseen, Norran liikennelentäjiä edustavan FAPA:n Sami Suontama painottaa.