Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Ukraina

Korismatsi synnytti idean Ukraina-busseista

Eläköön koripallo! Ja eläköön ystävyysottelu Susijengin ja Ukrainan koripallomaajoukkueen välillä elokuun puolivälissä Jyväskylässä!

Teksti ja kuva Hannu Tuovinen
Julkaistu
Jyväskylän Liikenteen pääluottamusmies Jukka Hämäläinen on ylpeä työkavereistaan: yli kaksisataa vapaaehtoista ilmoittautui Ukrainaan lahjoitettujen autojen kuljettajaksi.

Elokuisesta korismatsista alkoi projekti, jonka tuotoksena nyt itsenäisyyspäivän jälkeisenä keskiviikkona viisi täysin ajokuntoista bussia lähtee kohti Puolan Tsesovia ja edelleen lahjoitettavaksi Ukrainaan.

– Tsesovin logistiikkakeskuksessa annamme autoihin tyyppikoulutuksen ja sieltä ukrainalaiset kuljettajat ajavat ne kohteisiinsa, kertoo bussilahjoituksen ideoinut ja ensimmäiseen bussikolonnaan osallistuva Jyväskylän Liikenteen pääluottamusmies Jukka Hämäläinen.

Korismatsista oiva idea

Paljon mediahuomiota saanut idea bussilahjoituksesta syntyi elokuisessa koripallomatsissa, jossa oli paikalla liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jaakko Selin sekä Ukrainan suurlähetystön lähetystösihteeri Daniil Kononenko.

Ottelun jälkeen Jukka Hämäläinen – tällä kertaa kaupunginvaltuuston puheenjohtajan roolissaan – uteli Kononenkolta miten voitaisiin auttaa hyökkäyssodasta kärsivää maata.

– Hänen toiveenaan oli busseja. Maassa on huutava pula mm. koululaiskuljetuksiin sopivasta kalustosta. Sekä Koiviston Auton konsernijohtaja Jyrki Vainionpää että Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Harri Saarenpää innostuivat asiasta ja nyt tiedossa on jopa 25 auton lahjoittaminen Ukrainaan, Hämäläinen kertaa.

Juuri tämän jutun julkaisun aikoihin ensimmäisessä erässä Tallinnaa kohti lähtee (ensimmäiset) viisi ”koivistolaista”; kaikkien muidenkin tavoin hyvin pidettyjä ja huollettuja, pitkillä linjoilla palvelleita dieselbusseja.

Arvonta ratkaisi kuljettajat 200 halukkaasta

Autojen kuljettamisesta kohti Puolaa vastaa yksitoista kuljettajaa ja esimiestä, joiden työnantaja on nykyisin pörssiyhtiönä toimiva Koiviston Auto. Jokaisessa Ukrainaa matkaavassa ”koivistolaisessa” on kaksi kuljettajaa; lisäksi kolonnan huoltoa varten on yksi henkilö.

Matkaa Puolaan on 1200 kilometriä ja jopa varaosahuollolle saattaa Hämäläisen arvion mukaan olla tarvetta. Ensimmäisen ajopäivän jälkeen yötauko pidetään Liettuan Kaunasissa.

Jyväskylän kokoonpanoon kuuluva Jukka Hämäläinen sai kuljettajan paikan 'idean isänä', ilman arvontaa. Koska halukkaita oli yli 200, muut kuljettajat arvottiin. Arvonnassa ikimuistoinen pesti osui jyväskyläläisille Mika Hakkaraiselle, Jyrki Hänniselle, Markku Lahtiselle, Aki Löfgrenille ja Jukka Soinille.

– Kyllä tässä saa olla nöyrän kiitollinen kuljettajien puolesta. Valitettavasti vain osalle järjestyy tehtävä mutta onneksi Ukrainaa voi tukea vaikkapa SPR:n keräykseen osallistumalla.
Jos arvioitu lopullinen määrää 25 bussia lähikuukausina toteutuu, pääsee joka neljäs vapaaehtoinen mukaan.

Arvonnassa olivat kaikki henkilöstöryhmät, myös esimiehet ja johtotason väki, koko henkilöstökaarti.

– Eli kaikki, jotka ajokortin puolesta pystyvät kuljettamaan, Hämäläinen myhäilee.

Ison kiitoksen Hämäläinen lähettää myös konsernin puolesta lupa-asioita ja käytännön järjestelyjä hoitaneille, liikenne- ja viestintäministeriölle, sisäministeriölle sekä SPR:lle, jonka
Ukraina-keräykseen tulleita lahjoituksia lastataan busseihin.

Venäjän brutaali hyökkäyssota Ukrainassa saa pääluottamusmiehen mietteliääksi.

– On vain 83 vuotta siitä, kun Suomi oli samanlaisessa tilanteessa Neuvostoliiton aloitettua hyökkäyssodan. Nyt olemme suuressa kiitollisuuden velassa siitä, että ukrainalaiset taistelevat eurooppalaisen arvoyhteisön puolesta. Vähintä mitä voimme tehdä, on auttaa heitä kaikin tavoin, Hämäläinen pohtii.

Tavallisia hyvin huollettuja busseja

Hämäläisen tietojen mukaan bussit päätyvät Ukrainassa normaaliin liikenneajoon, mm. koululaiskuljetuksiin. Penkit poistamalla niistä on mahdollista rakentaa muutakin. Ainakin yhdestä bussiin rakennettavasta kenttäsairaalasta Hämäläinen on kuullut puhuttavan.

Bussit on poistettu kotimaisesta liikenteestä mutta hyvin huollettuina ne palvelevat vielä vuosia. Hämäläinen arvioi, että 15 vuotta ei bussin iäksi ole pitkä mutta kotimaassa liikenteen tilaajille se on ikäraja.

Eduskuntavaaleihin 2023 SDP:n ehdokkaana valmistautuvalla Hämäläisellä on myös mukavaa henkilökohtaista vietävää Ukrainaan.

– Olen jo useamman vuoden lahjoittanut joulun alla töppösiä keskussairaalan vastasyntyneiden osastolle. Nyt joulun alla havaitsimme Irmeli Nymanin kanssa, että töppösiä olisi tärkeä viedä myös Ukrainaan. Meillä on hyvä työnjako, minä rahoitan langat ja Irmeli neuloo. Pakkaan matkalaukkuun töppösiä niin paljon kuin mahtuu.