Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Ostovoima

Kiky-maksujen siirto budjettiriihessä olisi vähentänyt palkankorotuspaineita

Julkaistu

Palkansaajien ostovoima on kuluvana vuonna heikentynyt tuntuvasti Venäjän hyökkäyssodan seurauksena.

– Hyvä keino tähän olisi ollut muun muassa kilpailukykysopimuksessa siirrettyjen sosiaaliturvamaksujen siirtäminen takaisin työnantajille, mikä olisi vähentänyt myös palkankorotuspaineita, totesi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko syksyn budjettiriihen jälkeen.

Positiivinen päätös on joukkoliikenteen eli henkilökuljetusten arvonlisäveron tilapäinen lasku nollaan, vaikka päätös koskee vain kevättä 2023.
Linja-autoalan työvoimapulaa ruokkii raskas työhönsidonnaisuusaika. Kuljettajan työpäivän pituus saattaa kaupunkiliikenteessä olla 11,5 tuntia ja kaukoliikenteessä jopa 14 tuntia.

– Tällainen työvuorosuunnittelu ei juuri jätä tilaa perheelle tai muulle vapaa-ajalle eikä houkuttele etenkään uusia kuljettajia alalle, muistuttaa Ismo Kokko. Kuljettajapula ratkeaa vain sillä, että työolosuhteisiin tehdään ratkaisevia parannuksia.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.