Kiky-maksujen siirto budjettiriihessä olisi vähentänyt palkankorotuspaineita
Palkansaajien ostovoima on kuluvana vuonna heikentynyt tuntuvasti Venäjän hyökkäyssodan seurauksena.
– Hyvä keino tähän olisi ollut muun muassa kilpailukykysopimuksessa siirrettyjen sosiaaliturvamaksujen siirtäminen takaisin työnantajille, mikä olisi vähentänyt myös palkankorotuspaineita, totesi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko syksyn budjettiriihen jälkeen.
Positiivinen päätös on joukkoliikenteen eli henkilökuljetusten arvonlisäveron tilapäinen lasku nollaan, vaikka päätös koskee vain kevättä 2023.
Linja-autoalan työvoimapulaa ruokkii raskas työhönsidonnaisuusaika. Kuljettajan työpäivän pituus saattaa kaupunkiliikenteessä olla 11,5 tuntia ja kaukoliikenteessä jopa 14 tuntia.
– Tällainen työvuorosuunnittelu ei juuri jätä tilaa perheelle tai muulle vapaa-ajalle eikä houkuttele etenkään uusia kuljettajia alalle, muistuttaa Ismo Kokko. Kuljettajapula ratkeaa vain sillä, että työolosuhteisiin tehdään ratkaisevia parannuksia.
Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös
-
AKT: Suomeen on rakennettava uusi työmarkkinamalli, jolla voidaan parantaa ostovoimaa, työssä jaksamista ja kilpailukykyä
Julkaistu: -
Korkeaan inflaatioon pitää vastata tuntuvilla palkankorotuksilla
Julkaistu: -
AKT:n johdon työnjakoa uudistettiin
Julkaistu: -
Ismo Kokko Helsingin Sanomissa: Palkankorotuksia tarvitaan, koska eläminen kallistuu
Julkaistu: -
Valtuusto valitsi Ismo Kokon
Julkaistu: