Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Liikenne

Huonolla kelillä vastuut painavat

Kenellä on vastuu ja mitä pitää tehdä, kun pyörien alla on peilijää? Tienhoitovastuu on jaettu urakoitsijoille. Työnantajan vastuulla on riskienhallinta ja kuljettajien ohjeistaminen. Kuljettajan taas tulee kertoa mm. havainnoistaan työnantajalle tai hänen ohjeistamalle taholle ja ajaa tilanteen edellyttämällä varovaisuudella.

Teksti Sini Silvàn
Julkaistu

Liukas keli, vesisade ja peilijää ilman hiekkaa muodostivat olosuhteet, kun Salossa Piihovin kohdalla Onnibusin kaksikerroksinen linja-auto kaatui tammikuussa kyljelleen. Kaatunut auto murskasi mennessään bussipysäkin, jossa onneksi ei odottanut kukaan.

Suomessa on noin 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Niistä on kilpailutettu 79 urakka-alueelle hoitourakoitsijat aliurakoitsijoineen, jotta teillä voidaan liikkua turvallisesti. Turvallisuus riippuu silti aina myös tiellä liikkujasta, renkaiden ja jarrujen kunnosta.

Myös tienkäyttäjän pitää itse olla aktiivinen ja kertoa, kun havaitsee ongelmia. Valtakunnallinen tienkäyttäjän linjan numero on 0200-2100. Sieltä vastataan, mikäli mäkeen jää kiinni, ja hiekoitusta ei ole. Päivystys toimii 24/7. Kaupungit ja kunnat hoitavat oman tieverkkonsa itse ja ratkaisut niissä vaihtelevat.

Ohjeet työnantajalta

Työnantajan antamat ohjeet ovat kuitenkin lähtökohta. Se on osa työpaikalla tapahtuvaa riskienhallintaa, joka kuuluu työnantajalle. Näiden ohjeiden mukaan työntekijä tekee työpäivän aikana omaa henkilökohtaista riskienarviointia työympäristöstä työtä tehdessään.

– Ammattiliikenteessä kuljettajan niin linja-autonkuljettajan kuin kuorma-autonkuljettajan pitää saada tukea työnantajaltaan. Työnantajan tulee perehdyttää siihen, miten toimia, AKT:n työsuojelusihteeri Pasi Ritokoski kertoo.

Valtakunnallinen tienkäyttäjän linjan numero on  0200-2100.

Valtakunnan kuljetuksissa vastuuta on myös sillä, joka kuljetuksia johtaa. Pasi Ritokoski ottaa esimerkiksi säiliöautokuljetukset. Tarvitaan vastuutaho, joka tekee päätöksen, kun keli on niin huono, että on turvallisempaa pysäyttää auto ja odottaa, että keli korjaantuu tai liukkauden torjunta on hoidettu. Esimerkiksi vastuunsa tuntevilla öljy-yhtiöllä tämä myös toimii. Erikoiskuljetuksia taas hallinnoidaan Tampereelta 24/7 toimivasta johtokeskuksesta, missä seurataan niiden tilannetta.

Linja-autojen lähiliikenteessä tärkeää on, että kuljettajat ovat aktiivisia. Heillä on velvollisuus ilmoittaa tilanteesta. Monissa kaupungeissa työnjohto välittää kuljettajilta saamansa tiedot puutteellisesta tienhoidosta eteenpäin. Toisenlaisiakin käytäntöjä on. Se, miten milläkin paikkakunnalla toimitaan, kannattaa varmistaa työantajalta.

– Joka tapauksessa pitää olla etukäteen sovittu, miten käytäntö menee, kun keli menee mahdottomaksi. Monta kertaa kuljettaja ajattelee, että ”joku on jo tehnyt sen ilmoituksen”, mutta sellaista ei löydykään mistään. Ei ole haittaa, vaikka useampi ilmoittaisi, kun vain ilmoitetaan.

Myös silloin, kun tiet on aurattu ylileveiksi, niistä pitää ilmoittaa. Ritokoski kertoo tapauksesta, jossa ylileveäksi aurattu tie aiheutti onnettomuuden. Tienpitäjä vältti kuitenkin vastuun, koska kukaan ei ollut ilmoittanut ongelmasta.

Työnantajan tulee perehdyttää siihen, miten toimia.

Lastaus- ja purkupaikoilla omat terminaalit toki hoidetaan. Kysymys onkin Ritokosken mukaan siitä, miten yhteisillä työpaikoilla toimintaan. Näihinkin pitää olla tehtynä prosessiohjaus eli on valmiina se menettely, miten kuljettajat toimivat eri tilanteissa, ja etenkin silloin, jos asiat eivät ole kunnossa.

Tampereella Nysse Valvomo

Länsi-Linjojen pääluottamusmies Markku Peltola kertoo, että joukkoliikenteen tilaaja eli Nyssellä on Tampereen seudulla Nysse Valvomo. Sieltä vastataan kuljettajille varhaisesta aamusta yömyöhään saakka.

– Nysse Valvomoon voidaan ilmoittaa, jos on joku poikkeama reitillä, esimerkiksi liukas keli, jolloin hiekoitusta tai aurausta pyydetään pysäkeille. Tai on vaikka joku onnettomuus, tie on poikki ja näyttää siltä, että tarvitaan reittimuutos jossakin.

Tiedot häiriöistä, kuten perutuista vuoroista, tulevat suoraan liikennöitsijöiltä ja ne syötetään Nysse Valvomossa informaatiojärjestelmään. Yleisö saa häiriöviestit tiedoksi Twitterissä, bussien ja ratikoiden matkustamonäytöillä ja pysäkeiden digitaalisilla aikataulunäytöillä, nysse.fi -aikataulupalvelussa ja reittioppaassa.

Nyssealueeseen kuuluvat Tampereen lisäksi lähikunnat Kangasala, Lempäälä, Valkeakoski, Vesilahti, Nokia, Ylöjärvi ja Pirkkala.

– Kun keli on lähellä nollaa, ollaan haastavassa kelissä linja-autoliikenteessä pysäkkien osalta. Vilkkaasti liikennöidyt väylät on suolattu, asfaltti näkyy, mutta asuntoalueilla onkin liukasta. Haastava on epätasainen jääpinta, kun pysäkille koitetaan pysähtyä.

Työantaja laiminlyö tiedottamista.

– Kun keli on lähellä nollaa, ollaan haastavassa kelissä linja-autoliikenteessä pysäkkien osalta. Vilkkaasti liikennöidyt väylät on suolattu, asfaltti näkyy, mutta asuntoalueilla onkin liukasta. Haastava on epätasainen jääpinta, kun pysäkille koitetaan pysähtyä.

Miten hyvin kuljettajilla Nysse Valvomon yhteystiedot ovat hanskassa, onkin hyvä kysymys.

– Jokaisella kuljettajalla on älypuhelimessa päivittäiset työohjeet. Siellä on saattanut olla Nysse Valvomosta kertova tiedote, mutta sellainen äkkiä hukkuu kymmenien tiedotteiden joukkoon. Mielestäni työantaja laiminlyö tiedottamista. Useamman kerran erimielisyydet ovat johtuneet tiedottamisesta ja sen puutteesta, Peltola sanoo.