Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Liikenne

17-vuotiaat auton rattiin huoltajien päätöksellä?

Teksti Mikko Nikula
Kuva Liikenneturva
Julkaistu

Ajokorttilakiin on esitetty muutosta, jonka mukaan 17-vuotiaille myönnettävästä ajokortista päättäisivät huoltajat, ei enää Liikennevirasto Traficom. Esitys on nyt eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyssä.

Liikenneministeri Timo Harakka (sd) on puolustanut ajokorttipäätöksen siirtoa huoltajille. Perusteluna on, että kun poikkeuslupien saantia helpotettiin jo vuonna 2018, Traficomille kertyi kohtuuton byrokraattinen kuorma. Harakan mielestä vuotta 2018 edeltäneeseen tilanteeseen ei voi palata eikä olisi oikein perua ajokorttimahdollisuutta 17-vuotiailta.

Toisaalta esimerkiksi Liikenneturva ja poliisi ovat vastustaneet lakimuutosta. 17-vuotiaiden onnettomuusriski arvioidaan isoksi. Poliitikkojenkin mielipiteet ovat jakautuneet: liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) on todennut lakiesityksen herättäneen paljon tyytymättömyyttä.

Myös linja-autonkuljettajana pääkaupunkiseudulla ja Pohjolan Liikenteen työsuojeluvaltuutettuna toimiva Jari Paasonen ja mikkeliläinen yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Asko Nykänen suhtautuvat esitykseen hyvin varauksellisesti. Nykänen työskentelee Savonlinja Oy:n palveluksessa.

– Turhan paljon on noita, että ajetaan holtittomasti. Kaikki 18-vuotiaatkaan eivät vielä ole henkisesti kypsiä. Sekin uudistus näkyy liikenteessä, että kuka vaan saa opettaa uusia kuskeja. Jos tällainen tuodaan siihen päälle, pelkään pahoin, että ei tule hyvää jälkeä, sanoo Paasonen.

Nykänen muistuttaa tämän kesän suru-uutisista.

– Juuri meni monta nuorta ihmistä Savonlinnassa. Vaikka henkilöauto on turvallisempi kuin mopoauto, sillä pääsee myös lujempaa, ja monilla nuorilla on näyttämisen tarve. Ehkä olisi vain parempi, että ajokortti-ikä pidettäisiin 18 vuodessa.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 5/2022.